Sökning: "lärare 1–3"

Visar resultat 1 - 5 av 213 uppsatser innehållade orden lärare 1–3.

  1. 1. Utomhuspedagogik –en arbetsmetod i förskoleklass?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emilia Östberg; [2024]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; förskoleklass; didaktiskt perspektiv; enkätstudie;

    Sammanfattning : Studien syftar till att beskriva hur lärare uppfattar utomhuspedagogik som arbetsmetod i förskoleklass samt lärares didaktiska val i relation till utomhuspedagogik i förskoleklass. Det är en enkätstudie som främst utgår från kvantitativ metod med inslag av kvalitativ analys. Studien tar avstamp i didaktiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Modersmålets roll i klassrumsundervisningen : En kunskapsöversikt om språkutveckling och andraspråksundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Farah Mohamed Mohamed; [2024]
    Nyckelord :Modersmål; språkutveckling och andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utforskar användningen av modersmålet vid andraspråksinlärning i klassrumsundervisning. Studien utgår från den övergripande frågeställningen: Vad kännetecknar forskning om modersmålsanvändningens betydelse för elevers språkutveckling under de tidigare åren i skolan? Denna studie syftar till att undersöka betydelsen av modersmålsanvändning för flerspråkiga elevers lärande och språkutveckling vid andraspråksinlärning i klassrumsundervisning. LÄS MER

  3. 3. Konkret material inom matematik : Tillgång och nyttjande i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Linda Svensson; Maria Johansson; [2023]
    Nyckelord :konkret material; matematik; omfattning; tillgång;

    Sammanfattning : Forskning har visat att konkret material har en positiv inverkan på elevers resultat inom ämnet matematik. För att lärare ska kunna använda konkret material i undervisningen behöver det finnas tillgängligt på skolor, vilket få tidigare studier undersökt. LÄS MER

  4. 4. Högstadielärares osynliga arbete : och dess påverkan på arbetsmiljön ur ett genusperspektiv

    Master-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Amalia Näsman; Moa Björnehall; [2023]
    Nyckelord :gendered organizations; gender perspective; high school teachers; invisible work; work environment; arbetsmiljö; genusperspektiv; högstadielärare; könade organisationer; osynligt arbete;

    Sammanfattning : Denna uppsats presenterar en kvalitativ studie av fenomenet osynligt arbete bland svenska högstadielärare. Genom att genomföra 13 semistrukturerade intervjuer med manliga och kvinnliga högstadielärare är syftet att undersöka hur fenomenet osynligt arbete ser ut inom svensk högstadieskola. LÄS MER

  5. 5. Synliggörandet av kursplanen i undervisningen i idrott och hälsa : En studie om hur idrottslärare i åk 4 – 9 synliggör och tolkar LGR 22 i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amanda Frykman; Therese Strand Adolfsson; [2023]
    Nyckelord :LGR22; idrott och hälsa; Lindes läroplansteori; centrala innehållet; innehållsanalys; lektionsinnehåll; lektionsplanering; rörelse; hälsa och levnadsvanor; friluftsliv och utevistelse;

    Sammanfattning : Undersökningen handlar om hur verksamma idrottslärare uppfattar betydelsen av de olika delarna i det centrala innehållet i det nya styrdokumentet, LGR 22 samt hur det centrala innehållet synliggörs i idrottslärares pedagogiska planeringar. Flera forskningsstudier visar att elever inom idrott och hälsa får möta ett begränsat antal aktiviteter under idrottslektionerna vilket medföljer att eleverna inte får möta allt inom det centrala innehållet. LÄS MER