Sökning: "lärare annan etnisk bakgrund"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden lärare annan etnisk bakgrund.

  1. 1. Hur elever med annan etnisk bakgrund än svensk upplever lärares attityder. : En kvalitativ studie om hur elever med annan etnisk bakgrund än svensk upplever attityder ifrån lärare.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH

    Författare :Faisur Rahman; Homam Zaoujan; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; habitus; attityder; skola; utanförskap; segregation och diskriminering;

    Sammanfattning : Aim and research questions The purpose of this study is to investigate teachers' attitudes towards students who have an ethnic background other than Swedish. What positive and negative attitudes do the students experience? How are students affected by teachers' attitudes? How are teachers' attitudes towards students expressed? Theory & Method The method used in this study is a semi-structured interview where six respondents have chosen to participate, three respondents from two different high schools. LÄS MER

  2. 2. Så ger vi (inte) alla samma möjligheter : En studie om integrering av elever med annan etnisk bakgrund och socioekonomiskt svag bakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Clara Kroon; Almin Skoric; [2020]
    Nyckelord :Integration; ethnic background; socio-economic background; cultural background; gu; Integrering; etnisk bakgrund; socioekonomisk bakgrund; kulturell bakgrund; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på intervjuer med lärare och undersöker hur lärarna arbetar med integrering av elever med annan etnisk bakgrund och socioekonomiskt svag bakgrund. Studien eftersöker lärarnas kopplingar mellan elevers etniska bakgrund, socioekonomiska bakgrund och skolresultat samt analyserar hur lärarnas arbetsmetoder, uppfattningar och tankar skiljer sig åt baserat på var skolan de är verksamma på är belägen utifrån en socioekonomisk områdesindelning. LÄS MER

  3. 3. Det handlar inte bara om Sverige i världen utan också om världen i Sverige - en studie om användandet av interkulturella perspektiv i svenska fritidshem

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Karlsson; Molly Medic; [2017]
    Nyckelord :fritidshem; interkultur; kategorisering; kultur; mångkultur; norm; samhälle;

    Sammanfattning : Enligt statistik från Skolverket (2015) har upp till var femte elev i Sverige en annan etnisk bakgrund än svensk. Tidigare forskning säger att medvetenhet och ett kritiskt förhållningssätt till användandet av mångkultur i lärandet, det vill säga interkulturella perspektiv, utgör en betydande roll för individens inlärning och hur individens attityd mot samhället och världen formas. LÄS MER

  4. 4. Villkorad språkutveckling. En observationsstudie om samtalston och bemötande under måltidssituationer i en förskola

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Carolina Johansson; [2016-05-04]
    Nyckelord :kommunikation; etnicitet; differentiering; ojämlikhet; språkinlärning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur pedagogers kontaktformer med barn i förskolan ser ut beroende på barnens etniska bakgrund, men också peka på möjliga konsekvenser dessa kontaktformer har på barnens språkliga utveckling och villkor på förskolan. Utgångspunkten är tidigare forskning inom området som tyder på att förskolebarn blir differentierade genom pedagogers förhållningssätt i kommunikationen. LÄS MER

  5. 5. Vägen till arbetsmarknaden : En studie om upplevelser på arbetsmarknaden hos invandrare med akademisk bakgrund

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Ganimete Dervodeli Brajshori; Zainab Luaibi; [2014]
    Nyckelord :Immigrants; educational background; inclusion in the labor market; strategy; Invandrare; akademisk bakgrund; arbetsmarknadsinkludering; strategi;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om invandrare med olika akademisk bakgrund såsom exempelvis läkare, ingenjörer, jurister, lärare, revisorer och sjuksköterskor. Syftet med uppsatsen är att undersöka upplevelser hos invandrare med akademisk utbildning, i vilken de har fått med sig från sina hemländer. LÄS MER