Sökning: "lärare behörighet"

Visar resultat 1 - 5 av 124 uppsatser innehållade orden lärare behörighet.

  1. 1. Kontinuitet och förändring : Undervisningsstrategier för att utveckla elevers förmåga att föra historiska resonemang på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elisabet Hedstrand; [2024]
    Nyckelord :Historiedidaktik; historiskt tänkande; undervisningsstrategi; kontinuitet och förändring; historiska resonemang; historiemedvetande;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur historielärare på högstadiet utformar undervisningen för att stärka elevernas historiemedvetande genom att utveckla elevernas förmåga att föra historiska resonemang om kontinuitet och förändring. Undersökningen tar sin utgångspunkt i lärarnas förståelse av de centrala begreppen historiska resonemang, kontinuitet och förändring samt historiemedvetande. LÄS MER

  2. 2. Kreativt skrivande : mer än bara ord. Lärares uppfattningar av det kreativa skrivandet i ämnet svenska mot årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tuva Djupbäck; Alexandra Kirtzell; [2023]
    Nyckelord :kreativt skrivande; fritt skrivande; skrivundervisning; skrivstrategier; fantasi; lärarperspektiv; skrivmotivation;

    Sammanfattning : Kreativt skrivande kan främja elevers kunskapsinhämtning samt utveckla elevers tankevärld och ge möjlighet till att använda sin fantasi. Olika former av skrivande utvecklar elevers språkkompetenser och möjligheter att anpassa skrivandet efter syfte och mottagare, vilket kan bidra till en välutvecklad kommunikationsförmåga. LÄS MER

  3. 3. “Ni är inga lärare”- men ni behövs! : En kvalitativ studie om yrkesrollen lärare i fritidshem och derasarbetsuppgifter under skoltiden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Mattias Johansson; Lukas Mantrell; [2023]
    Nyckelord :arbetsuppgifter; kompetens; lärare i fritidshem; makt; rektorer; skoltid; yrkesroll;

    Sammanfattning : Forskningsområdet fritidspedagogik är bristfällig på grund av yrkesområdets relativt nyautövande, därför är syftet med studien att bidra med kunskap om hur lärare i fritidshemuppfattar sin yrkesroll och arbetsuppgifter under skoltiden. Studien undersöker ävenrektorernas uppfattning om yrkesrollen lärare i fritidshem och deras arbetsuppgifter underskoltiden. LÄS MER

  4. 4. Musik i grundsärskolan : en kvalitativ undersökning av lärares anpassningar i undervisningen 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Ida Sjögren; [2023]
    Nyckelord :musikundervisning; särskola; anpassningar; multimodalitet;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur musiklärare beskriver att de arbetar för att anpassa musikundervisningen för grundsärskolans elever. Empirin har samlats in genom kvalitativa intervjuer med fyra musiklärare inom grundsärskolan, och empirin analyserades med en tematisk analys. LÄS MER

  5. 5. Lära att läsa – och läsa för att lära : Hur svensklärares undervisning av lässtrategier synliggörs och beskrivs i syfte att främja läsförståelse av naturorienterad sakprosa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Nilsson; Emelie Hermansson; [2023]
    Nyckelord :lässtrategier; läsförståelsestrategier; reciprocal teaching; svenskdidaktik; sakprosa; ämneslitteracitet; ämnesövergripande arbetssätt; ämnesintegrerat arbetssätt; naturorienterande läromedelstexter; genrepedagogik;

    Sammanfattning : Vi har i denna studie haft som syfte att undersöka och förklara om och i så fall hur mellanstadielärare, med behörighet i svenska och naturorienterande ämnen, undervisar om sakprosatexter inom ämnet svenska som förberedelse för läsning i naturorienterande ämnena. Baserat på vår yrkeserfarenhet är bakgrunden till denna studie att elever verkar sakna lässtrategier för att tillägna sig de begreppstäta och abstrakta texterna i dessa ämnen. LÄS MER