Sökning: "lärare berör"

Visar resultat 21 - 25 av 630 uppsatser innehållade orden lärare berör.

  1. 21. Svenska i grundskolan : en kunskapsöversikt om elevers skrivutveckling och lärares didaktiska möjligheter med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jessica Ekström; Johan Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Svenskämnet; skrivutveckling; digitala verktyg; didaktik.;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har som syfte att kartlägga forskning kring elevers skrivutveckling och i vilken mån digitala verktyg kan tillämpas för att främja denna utveckling inom svenskämnet i grundskolan. De frågeställningar som styrt denna kunskapsöversikt berör didaktiska möjligheter för lärare att stödja i elevers skrivutveckling med digitala verktyg och hur detta relateras till kursplanen i ämnet svenska. LÄS MER

  2. 22. Hur lättläst och läsbar är ett återberättat verk? : – En innehålls- och läsbarhetsanalys av Ringaren i Notre-Dame

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tobias Östlund; [2023]
    Nyckelord :Innehållsanalys; Läsbarhetsindex; Ringaren i Notre-Dame; Årskurs 4-6; Lättläst; Victor Hugo;

    Sammanfattning : Denna studie berör Ringaren i Notre-Dame (1831) skriven av Victor Hugo, översatt av Gustav Sandgren och utgiven av Almqvist & Wiksell förlag AB (1977) samt den återberättade versionen av Maj Bylock (2000) utgiven av Rabén & Sjögren förlag. Syftet med studien är att synliggöra om en bearbetad version av Ringaren i Notre-Dame är mer läsbar samt mer lättläst än en översatt version av originalet av samma verk samt vilka didaktiska reflektioner lärare behöver göra för att elever i åk 4-6 ska utvecklas mot ett valt betygskriterium. LÄS MER

  3. 23. Användning av spelfilm i undervisningen : Vilka för- och nackdelar för filmen som undervisningsmedium med sig i klassrummet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Angelica Sedergren; [2023]
    Nyckelord :Film; spelfilm; filmkunskap; fiktion; undervisning; undervisningsmedium; text; det vidgade textbegreppet; gymnasiet; svenska; historia; historiemedvetande; identifikation; utveckling;

    Sammanfattning : Hur kan man arbeta med film i skolan? Och hur gör man det bra? Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka vilka användningsområden film har i undervisningen och vilka fördelar, nackdelar och fallgropar och problem det kan medföra. Detta görs för att ge lärare stöd i att göra bättre och mer medvetna avvägningar för att kunna ta bättre motiverade beslut i sin undervisningsplanering. LÄS MER

  4. 24. ”Eleverna ska själva upptäcka bokens fantastiska värld” : Lärares syn på skönlitteratur i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Skantz; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; skönlitteratur; läsning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärares resonemang vid val av och arbete med skönlitteratur i svenska som andraspråk på högstadiet. De forskningsfrågor som studien undersöker är: Hur motiverar lärare sina val av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Vad är syftet med läsning och undervisning av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Samt, hur beskriver lärare att de arbetar med skönlitteratur i svenska som andraspråk för att främja elevernas läslust? För att undersöka detta har en kvalitativ metod använts, i form av semistrukturerade intervjuer med sex högstadielärare som alla är behöriga och undervisar i svenska som andraspråk. LÄS MER

  5. 25. Historieundervisning i känsliga ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Filippa Engström; Mejdina Seljimi; [2023]
    Nyckelord :historieundervisning; historielektioner; kontroversiell; känsliga områden; känsliga ämnen;

    Sammanfattning : Alla historielärare kommer någon gång att undervisa i känsliga ämnen. Varje elev har en egen uppfattning kring vad som är känsligt för dem, vilket alla lärare bör ta hänsyn till. Detta arbete kommer handla om vad forskning säger om känsligheten i historieundervisningen i Europa. LÄS MER