Sökning: "lärare biologi planering"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden lärare biologi planering.
1. Lärares uppfattningar om laborationer i biologi : En kvalitativ undersökning om vad biologilärare har för syfte och mål med laborationer på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : I högstadiet är laborationer en undervisningsmetod där eleverna får möjlighet att se olika biologiska ting och processer i verkligheten. I kursplanen för biologi på grundskolan står det även både i det centrala innehållet och bland kunskapskraven att eleverna ska lära sig att planera, genomföra, utvärdera och dokumentera laborationer (Skolverket, Lgr 22) . LÄS MER
2. Naturvetenskapslektioner som behandlar årstidsskiftningar, var bedrivs de? : En studie som undersöker huruvida lärare använder utomhusmiljön som resurs eller ej.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Här i norra Sverige framträder årstiderna tydligt, vilket medför årstidsväxlingar i naturen som vi till vardags kan följa med blotta ögat. I skolans läroplan skrivs årstidsväxlingar fram som ett centralt innehåll, inom ämnet biologi för årskurserna 1 –3. LÄS MER
3. Ämnesövergripande undervisning relaterat till kost och hälsa i svenska grundskolor
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kostvetenskapSammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund I Sverige stöds individens hälsa bl. a. genom undervisning i grundskolan, där målet är att varje elev ska få förståelse för livsstilens betydelse för hälsan. LÄS MER
4. Fältstudier – Sinnebilden av biologiämnet på mellanstadiet. En kvalitativ studie om sex biologilärares metodik och motiv för genomförande av fältstudier på mellanstadiet.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sex stycken lärare redogör för hur de arbetar med fältstudier på mellanstadiet dagligdags i biologiämnet. Detta då tidigare forskning i huvudsak präglas av slutsatser som baseras på teoretiska ramverk i förhållande till elevernas och lärarnas upplevelser av fältstudier inom en avgränsad tidsperiod. LÄS MER
5. Biologiundervisningens hur och varför : En studie om hur lärare i årskurs 4-6 väcker intresse och främjar förståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka didaktiska val som lärare i årskurs 4-6 gör i sin undervisning, inom ämnet biologi, för att väcka intresse och hur de främjar förståelse hos eleverna. Läroplanens centrala innehåll Natur och Samhälle fungerar som utgångspunkt. LÄS MER