Sökning: "lärare förord"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden lärare förord.

  1. 1. Strategier för att främja elevers läsförståelse : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanna Dahlström; Jaqueline Rappell; [2020]
    Nyckelord :lässtrategi; läsförståelse;

    Sammanfattning : Sammanfattning En god läsförståelseförmåga följer oss hela livet, att kunna läsa och förstå är en individuellrättighet. För att eleverna ska få möjligheten till detta behöver skolan bedriva en målinriktad undervisning. LÄS MER

  2. 2. Det är väl lärarens ansvar? : En studie om hur rektorer uppfattar sitt ansvar för säkerhetsarbetet i kemiundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Gerd Persson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I detta arbete har jag försökt belysa vad rektorer kan om de lagar och förord-ningar som ska styra säkerhetsarbetet i skolans kemiundervisning och hur detta tillämpas i praktiken. Studien har genomförts i enkätform där 107 lärare och 77 rektorer har svarat på frågor om bl.a. LÄS MER

  3. 3. Bibel eller verktygslåda? En diakron analys av språksynen i lärarhandledningar i franska från 1962 till idag. År: HT11

    Kandidat-uppsats,

    Författare :David Lafage; [2012]
    Nyckelord :språksyn; lärarhandledning; audiolingval metod; Co;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med denna uppsats är att kartlägga en historisk förändring av språksynen i franskundervisningen, från en äldre språksyn till dagens kommunikativa språksyn. Hur ser dessa två olika språksyner ut? Hur förhåller sig dagens språksyn till en föregående språksyn?Material och metodDet analyserade materialet består av 6 förord i lärarhandledningar för nybörjarkursen på högstadiet från 1962 fram till idag. LÄS MER

  4. 4. Analys av ett lärobokskapitel - sett ur ett elev- och lärarperspektiv samt i komparation med en tidigare liknande studie

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sofia Olsson; Tord Bånghäll; Sara Freudenthal; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNINGI examensarbetet Analys av ett lärobokskapitel - sett ur ett elev- och lärarperspektiv samt ikomparation med en tidigare liknande studie, har ett kapitel ur Perspektiv på historien Aanalyserats grundligt via enkätundersökning, djupintervjuer och en brukstextanalys. Analysenkompareras sedan med en tidigare skriven uppsats, Analys av ett lärobokskapitel, skriven avSara Freudenthal 2003. LÄS MER

  5. 5. Uppfattning om ämnen och den pedagogiska utmaningen En studie om gymnasieelevers och lärarens syn på olika ämnen

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Nathalie Falinski; Liana Sjölund; Pernilla Isacson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ett problemområde som vi upptäckte på våra VFU-skolor var att vissa ämnen värderas olika.Framför allt märkte vi att de estetiska lärarna inte prioriterades lika mycket som andraämneslärare. LÄS MER