Sökning: "lärare i årskurs fk-3"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden lärare i årskurs fk-3.

  1. 1. Lärares arbete med elevers lässvårigheter i årskurs fk-3 : På vilka sätt kan lärare upptäcka, arbeta förebyggande och stödjande för elever med lässvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Kristina Bäckström; [2020]
    Nyckelord :Swedish; teachers in grades preschool-3; reading difficulties; preventive work; supporting work; Svenska; lärare i årskurs fk-3; lässvårigheter; förebyggande arbete; stödjande arbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka på vilka sätt lärare i årskurs fk-3 kan upptäcka samt arbeta stödjande för elever med lässvårigheter i ämnet svenska. Syftet var även att ta reda på vilka strategier och tillvägagångssätt dessa lärare kan tillämpa i sitt förebyggande arbete mot lässvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Ironins vara eller inte vara i skolan : En observationsstudie om ironi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Gunilla Gustavsson; [2020]
    Nyckelord :Irony; sarcasm; classroom; violation; understanding; Ironi; sarkasm; klassrum; kränkning; förståelse;

    Sammanfattning : I denna studentuppsats har jag valt att lägga fokus på ironi och dess förekomst i de lägre åldrarnas klassrum. Syfte med studien är att undersöka om det förekommer ironi i dagens Fk–3 klassrum och i vilka former det i sådana fall är. LÄS MER

  3. 3. Läs- och skrivinlärningsmetoder med digitala läromedel : Ett medvetet val, eller bara en slump?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Fristedt; Julia Dahlström; [2019]
    Nyckelord :läs- och skrivinlärning; digitala läromedel; fonologisk medvetenhet; metod; lärmetod;

    Sammanfattning : I vår studie har vi undersökt hur lärare på Gotland arbetar med läs- och skrivmetoder. Vi har studerat vilka lärmetoder som är vanligast och om lärare använder sig av digitala läromedel. Vi har också undersökt om valet av digitala läromedel är baserat på vald lärmetod. LÄS MER

  4. 4. Representation och normer i högläsningsböcker : En analys av skönlitteratur som används i grundskolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mari Laru; Matilda Ström; [2018]
    Nyckelord :Högläsningsböcker; Lågstadiet; Representation; Mångfald; Normer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur mångfalden kommer till uttryck i högläsningsböcker som används av lärare för årskurserna Fk-3. Detta görs genom en analys i två steg, för det första ett kvantitativt analyssteg av vilka mångfaldsaspekter som finns representerade i böckerna och för det andra ett kvalitativt analyssteg av på vilket sätt kön representeras i den mest frekvent angivna högläsningsbok för respektive årskurs. LÄS MER

  5. 5. Läsande, skrivande och lärande? : En kvantitativ innehållsanalys av Läslyftet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amalia Pettersson; Rebecka Ullsten; [2017]
    Nyckelord :Läslyftet; Skolverket; elevers läsförmåga; skolresultat; grundskolan;

    Sammanfattning : Sedan 1990-talet har svenska elevers skolresultat successivt sjunkit, vilket kan ses både i PISA studierna (Programme for International Student Assessment) och PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) studierna. För att bryta trenden har Alliansregeringen gett Skolverket i uppdrag att ta fram ett fortbildningsmaterial som ska syfta till att öka svenska elevers läsförmåga då detta anses som en av nyckelfaktorerna för att klara av kunskapskraven i grundskolans alla ämnen. LÄS MER