Sökning: "lärare i arbetslag"

Visar resultat 1 - 5 av 181 uppsatser innehållade orden lärare i arbetslag.

  1. 1. Hållbar förändring? : En studie av två olika arbetslags förutsättningar att genomföra policyförändring på gymnasiets Försäljnings- och Serviceprogram

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Harring; [2023]
    Nyckelord :Försäljning- och serviceprogrammet; enactment; Handel och hållbar utveckling; kollegialt lärande; lärande organisation; policyförändring; undervisning för hållbar utveckling.;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar frågan om hur ny policy kan genomföras i ett arbetslag och vilka förutsättningar för genomförandet som föreligger på individ-, grupp- och skolnivå. Uppsatsen behandlar även hur skolledare och lärare beskriver förändringen och vilka strategier lärare har för att genomföra policyförändringar. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares erfarenheter av att introduceras i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter och uppfattningar av sin första tid som nyexaminerade inom förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Eriksson; Anna Norlin; [2023]
    Nyckelord :fenomenologi; förskollärare; introduktion; kulturmönster; lärarutbildning; nyexaminerad;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur nyexaminerade lärare upplever att de introduceras i yrket. Studien bygger på en kvalitativ fenomenologisk metod med tillämpad tematisk analys där semistrukturerade intervjuer används som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  3. 3. Samverkan för ett ökat förebyggande och främjande specialpedagogiskt arbete : En undersökning av rektorers och specialpedagogers syn på organisationsstruktur och det specialpedagogiska uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Rebecka Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Främjande; förebyggande; organisationsstruktur; specialpedagogik; specialpedagogiska arbetsuppgifter; systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en jämförande bild av rektorers och specialpedagogers uppfattning om samverkan mellan skolans organisationsstruktur och specialpedagogens arbete på högstadiet, samt hur denna samverkan kan bidra till ett mer förebyggande och främjande arbete. Rektorers och specialpedagogers syn på det specialpedagogiska uppdraget har undersökts i en kvantitativ enkätundersökning med kvalitativa variabler och analyserats utifrån ett systemteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Att möjliggöra inlärning utomhus : Gymnasielärares uppfattningar om möjligheter, svårigheter och resurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Patrik Norrlöf; [2022]
    Nyckelord :fenomenografi; gymnasiet; kvalitativ; möjligheter; resurser; svårigheter; uppfattningar; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Utomhuspedagogik är ett arbetssätt som visat sig ha stora fördelar på flera olika plan som kognitivt, socialt och bidra till elevers utveckling mot kompetenta och ansvarskännande samhällsmedborgare. Men i takt med att elevernas levnadsår blir fler så blir deras pedagogiskt styrda utevistelser färre. LÄS MER

  5. 5. Lärares syn på och tillämpning av NO-läroböcker : En intervjustudie med grundskollärare om NO-läroböcker i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julianne Sands; Rebecca Wallerstedt; [2022]
    Nyckelord :NO-undervisning; NO-läroböcker; Lgr 11; lärare; intervju; tematisk analys; PCK; kunskapsemfaser;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka grundskollärares syn på NO-läroböckers ämnesinnehåll och tillämpning av NO-läroböcker för årskurs 1-3. Uppsatsens frågeställningar löd: Hur arbetar lärarna med läroböcker i NO-undervisningen?, Hur upplever lärarna att deras NO-läroböcker förhåller sig till centralt innehåll i Lgr 11?, Vad tycker lärarna är för- respektive nackdelar med NO-läroböcker? samt Hur gick lärarna tillväga för att välja eller välja bort NO-läroböcker?. LÄS MER