Sökning: "lärare i roll drama"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden lärare i roll drama.

  1. 1. Dramapedagogikens roll i svenska klassrum : En intervjustudie om lärares och fritidspedagogers inställning till dramapedagogik på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Monika Lengyel; Ellinor Fast; [2022]
    Nyckelord :Drama pedagogy; drama; aesthetic learning processes; teaching; pleasurable learning; dramapedagogik; drama; estetiska lärprocesser; lustfyllt lärande; undervisning;

    Sammanfattning : Estetiska uttrycksformer, däribland drama, ska enligt läroplanen ha en plats i skolans verksamhet. Samtidigt läggs mer fokus på de mätbara kunskaperna vilket resulterar i att de estetiska ämnena bortprioriteras. LÄS MER

  2. 2. Lärares syn på multimodalt arbete i svenskundervisningen för yngre elever : En studie utifrån en webbenkät riktad mot lärare i grundskolans F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Josefin Kahn; [2022]
    Nyckelord :pedagogy; multimodal; modality; Swedish; F-3; pedagogik; multimodal; modalitet; svenskämnet; F-3;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur lärare i svenskämnet i grundskolans F–3 ser på multimodalt arbete, det vill säga kombinationen av meningsskapande uttrycksformer. Till följd av samhällets utveckling och den digitala teknikens expansion har tillgängligheten av meningsskapande resurser ökat för dagens barn. LÄS MER

  3. 3. Tolerans – Quantum Satis : En autoetnografisk utblick från en upptäcktsresande lärare genom ett hermeneutiskt anslag

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Marie Umerkajeff; [2019]
    Nyckelord :tolerance; erasmus; erasmus ; empathy; pedagogy; drama; theatre; drama didactic; practical knowledge; tolerans; erasmus; erasmus ; empati; pedagogik; drama; teater; dramadidaktik; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : To Make the Complexity of Tolerance Visible. An overall purpose of this essay is to study the development of the term “tolerance”. I carry out a conceptual research and a historical background to this and I also try its significance towards certain experiences as a teacher. LÄS MER

  4. 4. I pjäs är det bestämt : En studie i grundskolans tidigare år om barns rolltagande i pjäs.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Ylwa Andersson; [2019]
    Nyckelord :Drama; formal drama; play; primary school; phenomenography; Drama; konstpedagogiskt perspektiv; föreställningsarbete; teater; grundskola; fenomenografi;

    Sammanfattning : Studien syftade till att synliggöra barns uppfattningar om fenomenet rolltagande i pjäs. Barnen i studien var i ett sammanhang där manus, givna roller och repliker var utgångspunkten, med läraren som regissör. LÄS MER

  5. 5. Historisk verkstad som undervisningsform : Lägerskolan på Stavgard, en fallstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Martin Andersson; [2019]
    Nyckelord :history; history didactics; historical consciousness; historical workshop; historical empathy; cultural environment education; aesthetic learning processes; middle school; historia; historiedidaktik; historiemedvetande; historisk verkstad; historisk empati; kulturmiljöpedagogik; estetiska lärprocesser; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka vilken roll de estetiska lärprocesserna i historisk verkstad kan spela för att utveckla elevers historiemedvetande och historiska empati. Detta har undersökts genom att intervjua sex lärare som varit på Stavgards järnålderslägerskola med sina klasser. LÄS MER