Sökning: "lärare intervju ålder"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden lärare intervju ålder.

  1. 1. En medveten undervisning? : Lågstadielärares strategier för att möta utmaningarna med att föra en genusmedveten religionskunskapsunderviningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Elin Medeen; Frida Berg; [2023]
    Nyckelord :Religionskunskapsundervisning; genus; kön; abrahamitiska religioner;

    Sammanfattning : Tidigare forskningsstudier presenterar resultat som visar på att kunskapskraven för religionskunskap skiljer sig från läroplanens övergripande uppdrag (Anderström, 2017, s. 13, 125). LÄS MER

  2. 2. Lärarstudenters tankar kring att jobba med rörelse i skolan : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering

    Författare :Anette Alvarsson; Josefin Edwall; [2023]
    Nyckelord :Physical activity; School; Children; Adolescence; Focus Group; Student teachers; Fysisk aktivitet; Skola; Barn; Ungdom; Fokusgrupp; Lärarstudenter;

    Sammanfattning : Två av tio barn och ungdomar når rekommendationen för fysisk aktivitet och den fysiskaaktiviteten minskar med ökande ålder. Då barn och ungdomar spenderar mycket tid i skolanfinns det möjlighet att genom tidiga insatser redan under skolgången lägga grunden förelevernas aktiva vanor. LÄS MER

  3. 3. Matematikångest ur ett lärarperspektiv - En studie om hur lärare resonerar kring och hanterar matematikångest hos elever i låg- och mellanstadiet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Olivia Hertzberg Carling; [2019-03-08]
    Nyckelord :elev; föräldrar; lärarperspektiv; matematikångest; orsaker; självbild; ålder; åtgärder;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att ta reda på hur några lärare i matematik på låg- och mellanstadiet resonerar kring och hanterar elever med matematikångest. En kvalitativ undersökning har gjorts i form av en semistrukturerad intervju med sju lärare. LÄS MER

  4. 4. Lärares synliggörande av lärandemål i NTA undervisningen : En empirisk undersökning om hur fyra grundskollärare i årskurs 1–3 synliggör lärandemålen kopplat till NTA undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Simone Wetterskog; [2019]
    Nyckelord :Lärandemål; synliggörande; NTA; årskurs 1-3; intervju; observation;

    Sammanfattning : I tidigare forskning har det framkommit att lärares synliggörande av lärandemål i den naturorienterande undervisningen har en positiv effekt på elevernas lärande. Forskare menar att elevernas motivation till lärande ökar när de får ta del av vad de ska arbeta med och varför de förväntas att göra det. LÄS MER

  5. 5. Autism och läsförståelse : Vilka erfarenheter delger några lärare och vad visar ny interventionsforskning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kersti Vikström; [2018]
    Nyckelord :specialpedagogik; autism; läsförståelse; interventioner; kognitiva förmågor;

    Sammanfattning : Syftet med studiens två undersökningar, var att kring läsförståelsearbete och autism synliggöra både vad några lärare säger och vad aktuell interventionsforskning (2015 -) påvisar utifrån olika perspektiv, samt även jämföra dessa delar. Läsning vilar på flera grunder, språkliga, metaspråkliga och metakognitiva förmågor samt textens medium och hur den framställs. LÄS MER