Sökning: "lärare intervju kön"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden lärare intervju kön.

  1. 1. En medveten undervisning? : Lågstadielärares strategier för att möta utmaningarna med att föra en genusmedveten religionskunskapsunderviningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Elin Medeen; Frida Berg; [2023]
    Nyckelord :Religionskunskapsundervisning; genus; kön; abrahamitiska religioner;

    Sammanfattning : Tidigare forskningsstudier presenterar resultat som visar på att kunskapskraven för religionskunskap skiljer sig från läroplanens övergripande uppdrag (Anderström, 2017, s. 13, 125). LÄS MER

  2. 2. ”Jag kan ju inte förändra världen på det här viset, men lite” : Bildlärares resonemang om normkritisk undervisning med fokus på maktrelationer vid implementeringen av läroplan 22

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Kim Attnarsson; [2023]
    Nyckelord :Värdegrundsarbete; normkritik; bildlärare; pornografi; hedersrelaterat våld;

    Sammanfattning : Flera studier visar på brister i skolans implementering av värdegrundsarbete. Samtidigt påvisar studier att det finns ett stort behov av att diskutera ämnen som samtycke, pornografi och hedersrelaterat våld med eleverna. Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om de nya delarna i Lgr22 som rör värdegrunden. LÄS MER

  3. 3. Med ett genusperspektiv i åtanke? : En kvalitativ studie om gymnasielärares skönlitterära urvalsprocess i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Veronica Åberg Svensson; [2022]
    Nyckelord :ämnet svenska; skönlitteratur; skönlitterärt urval; didaktik; litteraturdidaktik; genus; gymnasieskolan; lärarperspektiv; jämställdhet; ämneskonception;

    Sammanfattning : Det råder könsmaktsordning i samhället vilken påverkar barn och ungas identitetsskapande. Genus genomsyrar allt barn och unga får ta del av i sin vardag – allt ifrån hur vuxna tilltalar dem och varandra till hur leksaker presenteras. LÄS MER

  4. 4. "Folk skulle tro att jag var värsta plugghästen": Ett arbete om pluggkultur och förväntningar på det estetiska programmet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Markus Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Estetiska programmet; Genus; Högstadiet; Kön; Musikundervisning; Normer; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Gender; High School; Music Education; Norms; Sex; the Aesthetic Program; Educational Science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur killar på ett estiskt program med inriktning på musik upplever hur det är att studera på gymnasiet och hur detta skiljer sig från deras högstadietid. Arbetet har ett tydligt genusperspektiv där jag försöker förstå varför killar generellt presterar sämre än tjejer i grundskolan och om det förändras när de studerar vid estiska programmet. LÄS MER

  5. 5. ”Alla kan spela allt”En kvalitativ intervjustudie som behandlar normkritisk gestaltning utifrån kön och genus i relation till kostym i teaterundervisning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lina Larsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur teaterlärare och elever i gymnasieskolan resonerar kring normkritiska val utifrån kön och genus i teaterundervisningen. Följande frågeställningar har formulerats inför arbetet: Hur resonerar teaterlärare och elever i gymnasieskolan kring normkritisk gestaltning utifrån frågor om kön och genus? Vilka möjligheter och begränsningar upplever teaterlärare och elever att kostymen har utifrån frågor om kön och genus i relation till gestaltningen? Studiens empiri är inhämtad från fem stycken individuella halvstrukturerade intervjuer med lärare, en halvstrukturerad intervju med två lärare, samt genom två fokusgruppssamtal med fem elever i varje grupp. LÄS MER