Sökning: "lärare läsning fritidshemmet"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden lärare läsning fritidshemmet.

  1. 1. Läsfrämjande arbete på fritidshemmet : En intervjustudie om hur lärare i fritidshem resonerar om läsfrämjande arbete på fritidshemmet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lövgren Emma; Bergenhill Jennifer; [2023]
    Nyckelord :Lärare i fritidshem; fritidshem; läsfrämjande arbete; litteratur; läsning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur sex lärare i fritidshem resonerar om läsfrämjande arbete på fritidshemmet. Frågeställningarna som har utformats utifrån syftet och som använts i studien är; Bedriver lärarna i fritidshemmet ett läsfrämjande arbete och vad anser de att detta syftar till? Använder lärarna i fritidshemmet några strategier för ett läsfrämjande arbete och i så fall vilka? Anser lärarna i fritidshemmet att det finns utmaningar och möjligheter för att arbeta läsfrämjande i fritidshemmet och i så fall vilka är dessa? För att samla in data användes kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Läsfrämjande i fritidshemmet : -en kvalitativ studie om hur lärare i fritidshemmet resonerar kring och arbetar läsfrämjande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angelica Berglund; [2022]
    Nyckelord :Leisuretime centers; Literature; Reading promotion; Reading materials; Reading environment; Fritidshem; Litteratur; Läsfrämjande; Läsmaterial; Läsmiljö;

    Sammanfattning : På politisk och samhällelig nivå pratas det om de sjunkande resultat elever visar inom läskunnighet och om barns och ungas låga intresse för att läsa. Olika aktörer pekar på fritidshemmet som en arena för att stötta elevers läsning. LÄS MER

  3. 3. Serietidningar i undervisningen i fritidshem : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av serietidningar i undervisningen i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hisham Rahim; Viktor Andersson Karlsson; [2021]
    Nyckelord :serietidningar; läsförståelse; lärare; bild och text; värderingar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva lärarnas erfarenheter av serietidningar i undervisningen i fritidshemmet. De frågeställningar som tillämpades i studien är följande:  - Hur arbetar lärare med serietidningar i undervisningen och i fritidshemmet? -Vilka möjligheter uppfattar lärarna att det finns med användningen av serietidningar i undervisningen och i fritidshemmet? -Vilka begränsningar uppfattar lärarna att det finns med användningen av serietidningar i undervisningen och i fritidshemmet? Studien är kvalitativ med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Utvecklande och engagerande - eller ett nödvändigt ont? : En studie om möjligheter och hinder i lärares arbete med skönlitteratur och boksamtal med koppling till värdegrundsfrågor i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marie Dellert; Sophie Forsslund; [2021]
    Nyckelord :didaktik; grundskola; årskurs F-3; skönlitteratur; läsning; boksamtal; värdegrundsfrågor;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur F-3 lärarna i studien beskriver sitt arbete med läsning och boksamtal med koppling till värdegrundsfrågor i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr 11) (2019, s. 6 - 7). LÄS MER

  5. 5. En läsresa till Frankrike : Ett läsprojekt på en F–3-skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elina Bergqvist; Erica Öhman; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; elever; F–3; fritidshemmet; grundskola; lågstadiet; lärare; läslust; läsning; läsprojekt; pedagoger; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur ett läsprojekt har organiserats och tillämpats på bådeorganisationsnivå och undervisningsnivå. Studien är genomförd i uppstarten av läsprojektetoch har en kvalitativ ansats. De metoder som använts för att samla in data ärsemistrukturerade intervjuer och observationer. LÄS MER