Sökning: "lärare liu"

Visar resultat 1 - 5 av 884 uppsatser innehållade orden lärare liu.

  1. 1. Gymnasieelevers svårigheter med derivata : en systematisk litterturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionenLinköpings universitet/Tekniska fakulteten; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenLinköpings universitet/Matematiska institutionen

    Författare :Emil Johansson; Daniel Grönbäck; [2020]
    Nyckelord :Gymnasieelever; svårigheter; matematik; derivata;

    Sammanfattning : Den här studien är en systematisk litteraturstudie som syftar till att beskriva och sammanfatta gymnasieelevers svårigheter kring begreppet derivata. Genom systematiska sökningar både i databaser och manuellt valdes artiklar ut efter vissa urvalskriterier. Dessa artiklar sammanfattades och analyserades sedan. LÄS MER

  2. 2. Högstadie- och gymnasieelevers svårigheter med det aritmetiska medelvärdet : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionenLinköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Richard Toros; [2020]
    Nyckelord :Statistik; arimetiska medelvärdet; svårigheter; matematik; gymnasieelever; högstadieelever;

    Sammanfattning : Denna studie är en systematisk litteraturstudie som syftar till att besvara frågeställningen: Vilka matematiska svårigheterförekommer bland högstadie- och gymnasieelever när de löser uppgifter som behandlar det aritmetiska medelvärdet? SamtVilka är skillnaderna mellan högstadie- och gymnasieelevernas svårigheter? Genom att besvara frågeställningarnakartläggs olika typer av elevsvårigheter, vilket kan bidra med information till lärare om hur de kan planera sinmatematikundervisning. I studien undersöks forskningslitteratur angående de svårigheter som finns i målgruppen ochgenom forskningslitteraturen identifieras sju teman av svårigheter. LÄS MER

  3. 3. "Det som funkar ena dagen kanske inte funkar om en vecka" : En kvalitativ intervjustudie i grundsärskolan om lärares arbete med bedömningsstödet Gilla matematik samt den obligatoriska delen som rör talupfattning och tals användning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeLinköpings universitet/Utbildningsvetenskap; Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeLinköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Westberg; Susanne Ranvik Bergström; [2020]
    Nyckelord :specialpedagogik; bedömningsstöd; samsyn; matematik; intellektuell funktionsnedsättning.;

    Sammanfattning : Elevernas kunskapsutveckling ska utvärderas i relation till kunskapskraven i grundsärskolans läroplan där specialpedagogisk kompetens är en viktig del i lärarens arbete i att bedöma och skapa förutsättningar för varje enskild elevs lärande. Vid vårt arbete i grundsärskolan har vi uppfattat att lärares arbete med Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd Gilla matematik skiljer sig åt mellan skolor. LÄS MER

  4. 4. Undervisningsmetod som kan bidra till ökad kunskap : - lärares upplevelser av entreprenöriell undervisning som inslag i deras repertoarer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Tina Jonsson; [2020]
    Nyckelord :entreprenöriell; undervisningsmetod; lågstadiet; skola;

    Sammanfattning : I denna studie ligger fokus på hur lärare i årskurserna 1-3 uppfattar begreppet ”entreprenöriell undervisning”. Lärares uppfattningar angående förståelse av begreppet, och tillämpning av begreppet kommer ställas mot mer fastställda undervisningsmetoder; som i studien representeras av traditionell- och problemlösningsbaserad undervisning. LÄS MER

  5. 5. Didaktiska möjligheter för inkluderande läsundervisning i årskurs 7–9 : En studie av fem svensklärares uppfattningar om hur de arbetar för att stödja alla elevers läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikLinköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Karin Seifors; [2019]
    Nyckelord :Specialpedagogik; inkludering; didaktik; läsundervisning; didaktisk inkludering; läsförståelse;

    Sammanfattning : Denna studie analyserar förebyggande specialpedagogiskt och didaktiskt arbete med fokus på hur lärare anpassar undervisningen i läsning för att stödja alla elevers läsutveckling. Utifrån den gemenskapsorienterande definitionen av inkludering och didaktisk inkludering undersöker studien hur ämneslärare i svenska beskriver att de arbetar för inkluderande läsundervisning. LÄS MER