Sökning: "lärare matematik"
Visar resultat 16 - 20 av 2938 uppsatser innehållade orden lärare matematik.
16. "Lärare har idag frihet att själva välja läromedel..." : En kvantitativ enkätundersökning om lågstadielärares användning av läromedel och eventuella ramfaktorer som begränsar valet av läromedel i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att presentera hur användningen av läromedel i matematikundervisningen ser ut på lågstadiet samt i vilken utsträckning det finns faktorer som begränsar valet av läromedel i matematikundervisningen utifrån ett lärarperspektiv. Detta gjordes med en kvantitativ ansats där insamlingsmetoden var webbenkät. LÄS MER
17. Programmeringsundervisning i grundskolan och Makerspace-rörelsen : Vad ska läras ut och hur kan det läras ut?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och exemplifiera uppfattningar och tankar om datorkunskap och programmering inom grundskolan och Makerspace-rörelsen. Lärare, verksamhetsutvecklare och avdelningschef inom samma skolverksamhet samt, i jämförande syfte, en anställd på ett Makerspace intervjuades om deras uppfattning om datorkunskap och programmering. LÄS MER
18. Digitala lärresurser i matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt undersöker hur digitala lärresurser påverkar matematikklassrummet och lärandesituationen i stort. För att svara på vår frågeställning har vi genom en systematisk sökning gjort urval som givit forskningsartiklar med fokus på lärares uppfattningar, som sedan analyseras och jämförs med en tematisk analys. LÄS MER
19. Flickors intresse för teknikämnet : Hur lärare kan främja flickors teknikintresse
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar till att undersöka orsaken till flickors låga intresse för teknikundervisning. Undersökningen leder till förslag på förbättringar som lärare kan implementera i sin undervisning för att gynna flickors teknikintresse. LÄS MER
20. Lärares användning av konkret material kontra läroböcker vid additionsräkning : itativ intervjustudie med tematisk analys
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologiSammanfattning : Denna studie är en kvalitativ intervjustudie med åtta medverkande lågstadielärare i årskurserna F-3. Syftet med studien är att synliggöra lågstadielärares användning av konkret material kontra läroböcker i additionsräkning. Studien har utgått från tre frågeställningar: 1. LÄS MER