Sökning: "lärare natur"

Visar resultat 1 - 5 av 191 uppsatser innehållade orden lärare natur.

  1. 1. Geografiläraren + fältstudier= sant? : Geografilärarens perspektiv om val, ramfaktorer och platsens påverkan på fältstudier

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Filippa Eriksson Röhnisch; [2020]
    Nyckelord :fältstudier; geografiundervisning; lärare; platsen; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Sedan år 2011 står det explicit i kursplaner för geografiämnet att fältstudier ska vara en del av undervisningen. Syftet med denna studie var att framställa och analysera den syn, uppfattningar och upplevelser som geografilärare har angående fältstudier som roll i sin geografiundervisning. LÄS MER

  2. 2. Hur ser gymnasielärare i tekniska ämnen på undervisning om hållbar utveckling i sammanhang av produktutveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Sara Foghammar; [2020]
    Nyckelord :Education for sustainable development; technology education; upper secondary school; undervisning för hållbar utveckling; hållbar utveckling; teknikundervisning; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Begreppet hållbar utveckling är mångfacetterat och undervisning om detsamma inbegriper många olika beröringsområden och kan komma till uttryck på många olika sätt inom tekniska undervisningsämnen. Denna studie utgår ifrån en definition av begreppet i de tre dimensionerna: ekologisk, social (social/kulturell) och ekonomisk. LÄS MER

  3. 3. Att omlokalisera lektionen. En kvalitativ intervjustudie om lärares erfarenheter av ut- omhusundervisning i grundskolans yngre åldrar.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Olivia Nilsson; [2019-07-01]
    Nyckelord :grundskolans yngre åldrar; matematik; naturorienterande ämnen; samhällsoriente- rade ämnen; bild; svenska; värdegrund; natur; formell utomhuspedagogik; didaktiska relationen; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare som arbetar med utomhuspedagogik i grundskolans yngre åldrar (F-3) resonerar kring sina erfarenheter. För att besvara syftet använ- des en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Utomhuspedagogikens natur- en kvalitativ studie om hur lärare i årskurserna 1-3 använder naturen som ett utvidgat klassrum.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sofie Larsson; [2019-07-01]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; upplevelser; sinnen; inkludering; exkludering; motorik; hälsa; lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning Skolan ska vara en likvärdig plats för eleverna att främja sociala relationer, kunskap och eget ansvar. Vidare ska skolan bidra till elevernas möjlighet till utveckling och lust att lära (Skol- verket, 2018). LÄS MER

  5. 5. Att få uppleva, känna och ta. Är biologiundervisning ute bra? 
 En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 1-3 tillämpar utomhuspedagogik i sin biologi- och ekologiundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sandra Pålsson; [2019-07-01]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; undervisning utomhus; autentisk miljö; biologi; ekologi;

    Sammanfattning : yftet med denna studie var att ta reda på vilka erfarenheter ett urval lärare har gällande att använda sig av utomhuspedagogik i sin biologiundervisning. Valet av ämne är baserat på mitt tidigare examensarbete, där en forskningsöversikt gjordes över om biologiundervisning för- lagd utomhus har någon positiv inverkan på elevers lärande. LÄS MER