Sökning: "lärare och studie- och yrkesvägledare samverkan"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden lärare och studie- och yrkesvägledare samverkan.
1. Hela skolans ansvar? : En kvalitativ studie om hur samverkan kring vägledning i vid bemärkelse koordineras på gymnasieskolor
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Vägledning i vid bemärkelse beskrivs av Skolverket som all verksamhet som ska bidra till elevers utvecklande av kompetenser relaterade till framtida beslut om studie- och yrkesval. För att elever ska kunna utveckla denna valkompetens krävs det samverkan mellan all pedagogisk skolpersonal och det är enligt Skolverket rektorns ansvar att koordinera detta. LÄS MER
2. Den breda vägledningen - ett gemensamt ansvar : En studie om studie- och yrkesvägledares arbete med den breda vägledningen inom grundskolor.
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka studie- och yrkesvägledares upplevelser av arbetet med studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar inom grundskolan. Forskningen identifierar vilka förutsättningar som behövs för att gemensamt bedriva den breda vägledningen men visar även på goda exempel där studie- och yrkesvägledare samverkar med andra professioner inom skolan. LÄS MER
3. Att samordna samverkan mellan skola och arbetsliv : En kvalitativ studie om skola-arbetslivsutvecklare som samordningsfunktion
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Både rapporter och tidigare forskning har synliggjort att generella vägledningsinsatser inom ramen för samverkan mellan skola och arbetsliv är betydelsefulla för att stärka elevers valkompetens. Vad som synliggörs är att insatserna behöver samordnas, vilket medför att en samordningsfunktion efterfrågas. LÄS MER
4. Övergången från gymnasiesärskolan till arbetslivet : En kvalitativ studie om hur gymnasiesärskolan arbetar för att förbereda eleverna inför övergången.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Forskning har visat att närmare en fjärdedel av alla ungdomar som avslutat sin utbildning inom gymnasiesärskolan står utan arbete, studier eller annan sysselsättning, och att gymnasiesärskolans elever tillhör en av de grupper som möter störst utmaningar vid etablering på arbetsmarknaden. Syftet med detta kvalitativa examensarbete var att bidra med en ökad förståelse kring gymnasiesärskolan arbete med att förbereda sina elever för övergången mot arbetslivet. LÄS MER
5. Studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar : Utifrån rektorers perspektiv i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad sex rektorer i två kommuner har för perspektiv på studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar. Tidigare forskning visar att det inte varit ett framgångsrikt arbete. LÄS MER