Sökning: "lärare problemformulering"

Visar resultat 21 - 25 av 43 uppsatser innehållade orden lärare problemformulering.

  1. 21. Varierad matematikundervisning : -laborativ och läroboksbunden undervising

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Rebecca Meszaros; Arnela Osmanovic; [2014]
    Nyckelord :Abstrakt-; konkret-; laborativ-; läroboksbunden- och varierad matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien är att kartlägga om en varierad matematikundervisning leder till en skola för alla, samt hur detta val av arbetssätt påverkar undervisningen. Möjligheter och hinder med läroboksbunden respektive laborativ matematikundervisning har belysts. LÄS MER

  2. 22. Djur som stöd? Voff Tack! - En studie om djur som stöd i pedagogiska verksamheter

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jana Henrik-Klemens; [2014]
    Nyckelord :Pedagogik; specialpedagogik; djur; stöd; skola; ut;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med vår studie är att undersöka hur och varför djur förekommer i pedagogiska verksamheter.Vi vill ta reda på effekter med arbetssättet och vad det finns för vetenskapliga belägg för att sedansätta det i relation till de mål och riktlinjer som finns i grundskolans styrdokument. LÄS MER

  3. 23. Målstyrning i skolan : En fallstudie i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för teknik och samhälle

    Författare :Joakim Bolin; Daniel Ljung; [2013]
    Nyckelord :Målstyrning; social konstruktion; förhandlad ordning; skola;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemformulering: År 1990 fastställdes beslut om den s.k. ansvarsprincipen för skolan. Syftet med denna ansvarsprincip var att tydliggöra ansvarsfördelningen inom skolan samt att målstyrning skall användas. LÄS MER

  4. 24. Två skolvärldars möte. En institutionsskolas fysiska integrering med en kommunal grundskola i ett inkluderande perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lena Abelius; [2012-11-27]
    Nyckelord :samarbete; delaktighet; gemenskap; integrering; inkludering; kategoriskt-relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att undersöka rektorers och lärares uppfattningar om hur en institutionsskola för elever med rörelsehinder och en kommunal skolas värld gestaltar sig i nuläget med tanke på delaktighet, samarbete och gemenskap i en för dem gemensam skola samt vilka framtidsvisioner som finns. Problemformulering: • Hur möts de båda världarna i nuläget i det praktiska vardagsarbetet? • Vilka framtidsvisioner finns? Teorianknytning Examensarbetet knyter an till det kategoriska och till relationella perspektivet som framställts av Persson (2003). LÄS MER

  5. 25. Dokumentation av elever i behov av särskilt stöd

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Amanda Angberg Björdén; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte och problemformuleringSyftet med studien är att på en utvald skola kartlägga hur samarbetet mellan lärare i förskoleklass ochspecialpedagoger ser ut, samt hur samarbetet dokumenteras. Jag har valt att tydliggöra syftet med studien utifråntre frågeställningar. LÄS MER