Sökning: "lärare progression"

Visar resultat 21 - 25 av 193 uppsatser innehållade orden lärare progression.

  1. 21. Dialogisk högläsning i klassrummet : En kvalitativ studie om hur lärare använder dialogisk högläsning i årskurserna f-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Högemo; [2023]
    Nyckelord :Dialogisk högläsning; högläsning; f-3;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för grundskolan är högläsning något som ska erbjudas i alla årskurser. Syftet med denna studie är därför att bidra med kunskap om lärares arbete med dialogisk högläsning i förskoleklass till årskurs 3, samt belysa progressionen mellan dessa årskurser. LÄS MER

  2. 22. Läsläxan - Hjälper eller stjälper?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Goran Popovic; [2023]
    Nyckelord :läsläxa; föräldraengagemang; lärarperspektiv; föräldraperspektiv; elevperspektiv; läsvana; lågstadiet;

    Sammanfattning : Denna uppsats är menat ska ge svar på om läsläxan är till för att fungera som avlastning för lärare i syfte om att lära elever läsa. Om så är fallet, får hemmen den stöttning och redskap från skolhåll för att kunna göra det faktiska arbetet skolan i praktiken lägger i famnen på vårdnadshavare? Uppsatsen ska även försöka svara på om elever som läser läsläxan hemma får en större progression än de som inte gör det. LÄS MER

  3. 23. En meningsfull friluftslivsundervisning i praktiken - En kvalitativ studie av friluftslivsinriktade lärare

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :William Domås; [2023]
    Nyckelord :Friluftslivsundervisning; meningsfullhet; ämnesöverskridande pedagogik; kvalitativa upplevelsebaserade aktiviteter;

    Sammanfattning : Friluftsliv i skolan har stått inför ett antal utmaningar de senaste årtionden med bland annat nedskärningar av resurser och att friluftslivsdagar som tagits bort från de nya läroplanerna. Men området ska ändå hålla en liknande kvalité som det gjorde innan. LÄS MER

  4. 24. Skolverkets bedömningsstöd - Vad händer sedan?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lise-Lotte Åstrand; Marie-Louise Karlberg; Maria Ekelin; [2022-10-14]
    Nyckelord :screening; bedömning; läsinlärning; tidig upptäckt; tidig insats;

    Sammanfattning : Skolverket gav 2016 ut det nya bedömningsstödet för svenska, svenska som andraspråk och matematik i årskurs 1-3 och beslut togs att bedömningsstödet skulle vara obligatoriskt för årskurs 1 (Utbildningsutskottets betänkande 2015/16: UbU4). Kritik kring bedömningsstödet har framförts då det gäller brist på tydlighet för den fortsatta läsundervisningen samt att bedömningsstödet riskerar att inte identifiera alla elever som är i behov av tidiga insatser (Dyslexiföreningen, 1/2019). LÄS MER

  5. 25. Övergång, en stadig bro eller en tunn röd tråd? : En intervjustudie om barns övergång mellan förskola och förskoleklass sett ur ett organisatoriskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna-Carin Aaro; [2022]
    Nyckelord :Ansvarsfördelning; Barn; förskollärare; lärare; samverkan;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i barns övergångar från förskolan till förskoleklassen med fokus på det organisatoriska perspektivet. De två skolformerna ska samverka och utbyta information om barnens utveckling och lärande i syfte att främja progression i ett långsiktigt perspektiv. LÄS MER