Sökning: "lärare rast"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden lärare rast.

  1. 1. Skoldagens fria tid.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alexandra Magnusson; Matilda Karlsson; [2023-10-26]
    Nyckelord :rastverksamhet; rastaktivitet; rast; fritid; lek; skolgård; fysisk aktivitet; meningsfull; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Vi har gjort ett utvecklingsinriktat arbete med aktionsforskning som metod i syfte att förändra och förbättra elevernas raster med hjälp av rastaktiviteter. Detta för att främja meningsskapande, sociala samspel, fysisk aktivitet och på lång sikt även den psykiska hälsan. LÄS MER

  2. 2. Organiserad rastverksamhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Annie Olsson; Viktoria Weidenborg; [2023-10-24]
    Nyckelord :Organiserad rastverksamhet; rast; konflikter; konflikthantering; delaktighet; trygghet; recess; conflicts;

    Sammanfattning : Raster är en viktig del av elevernas vardag och är något som har funnits i stort sett sedan skolan infördes. Dock är det en del elever som upplever raster som ett jobbigt moment under skoldagen. Raster kan för eleverna vara den bästa stunden på dagen, men för vissa är det den värsta. LÄS MER

  3. 3. Högläsning – En förtäckt rast eller ett lärtillfälle? : En kvalitativ studie om hur sju lärare i årskurs 1 använder högläsning i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Danial Ornina; Gashi Arbenita; [2022]
    Nyckelord :högläsning; interaktion; språk; lässtrategier; boksamtal;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks hur sju lärare i årskurs 1 arbetar med högläsning i klassrummet. Syftet med studien är att undersöka och få en större förståelse för högläsningens rolli lärarnas undervisning utifrån deras erfarenheter och argument för de didaktiska val degör. LÄS MER

  4. 4. "Det är bra, för då har man något att göra" : Ett utvecklingsinriktat arbete om elevernas fria tid under deras skoltid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tommie Vadaszi; Simon Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Meningsfull fritid meaningful leisure time ; elevers trygghet och inflytande students safety; influence ; stimulerande och varierande aktiviteter stimulating and varied activities ; samspel interplay ; Kamratrelationer peer relationships fritidshem after school care .;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsinriktade arbete fokuserar på elevers lunchraster. Rasten tolkar vi som barnens fria tid under deras skoltid där vårt syfte med arbetet har bland annat varit att skapa en tryggare lunchrast för eleverna och öka deras inflytande över rastaktiviteterna. LÄS MER

  5. 5. Fritidslärarens förhållningssätt till lek : En intervjustudie om hur lärandet på rasten påverkas av formell och informell lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Nima Derafsh-razm; Johan Jivengard; [2020]
    Nyckelord :Formell lek; förhållningssätt; informell lek; lärare; lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att genomföra intervjuer med grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, för att undersöka lärarens perspektiv kring hur eleverna tillgodogör sig kunskaper genom den formella och informella leken. Eftersom ordet rast definieras som ett avbrott från arbete innebär det att elevernas rast bör vara ett avbrott från lärande. LÄS MER