Sökning: "lärare som inte vill samarbeta"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden lärare som inte vill samarbeta.

  1. 1. "Jag undervisar elever, inte pojkar och flickor" : En mixed method -studie om svenska lärares genusföreställningar

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Morlin Schubert; [2023]
    Nyckelord :didaktik; genus; kön; föreställningar; teacher beliefs; klassrum; klassrumsaktivitet;

    Sammanfattning : Uppsatsen beskriver en mixed method-undersökning om lärares genusföreställningar i relation till elever och olika klassrumsaktiviteter. Syftet var att besvara tre forskningsfrågor: 1) Vad förväntar sig lärare av elever av olika kön under olika aktiviteter i klassrummet? 2) Hur tror lärare att olika aktiviteter i klassrummet tas emot av elever av olika kön? 3) Hur resonerar lärare om vad som kan tänkas gynna eller missgynna elever av olika kön? För att besvara dessa genomfördes semistrukturerade intervjuer med sju lärare och transkriptionerna analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  2. 2. Formandet av ett aktivt medborgarskap i skolan : En litteraturstudie i fokus mot att se behovet av undervisning som begeistrar, tillhandahåller reella förändringsmöjligheter och skapar elever redo för samhällsengagemang.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Ruben Länne; [2022]
    Nyckelord :Democracy; Student; Political trust; Critical pedagogy;

    Sammanfattning : Inom utbildningsväsendet återkommer att stipulera, reglera, föra in klausuler och skapa ramverk för hur lärare kan anamma skolverkets riktlinjer inom de skolämnen som eleverna ämnar studera. Allt som oftast fylls kurser inom såväl universitet som grundläggande utbildningar till en bredd som inte tillåter ämnesöverskridande arbete. LÄS MER

  3. 3. Perspektiv på språklig sårbarhet i övergången mellan förskola och skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jeanette Asserborn; Marie Flemming; [2021]
    Nyckelord :förebyggande arbetssätt; lärmiljö; relationellt förhållningssätt; språklig sårbarhet; övergångar;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Asserborn, Jeanette & Flemming, Marie (2021). Perspektiv på språklig sårbarhet i övergången mellan förskola och skola. Specialpedagogprogrammet, Fakulteten för lärande och samhälle, Skolutveckling och ledarskap, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Matematiska texter- Ett samarbete mellan svensk och matematiklärare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nina Johansson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt behandlar de svårigheter och möjligheter elever möter i matematiska texter med särskilt fokus på läsförståelse och skriftlig redovisning. Elevens förmåga att ta del och förstå matematiska texter samt hur de ska redovisa egna matematiska lösningar på ett strukturerat, tydligt och lättolkat vis. LÄS MER

  5. 5. Samarbetets betydelse för lärare i skolan. Ja, kan vi -eller  vill vi? : En kvalitativ studie om samarbetet mellan F-6 lärare och specialpedagoger i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Nora Bakhouche; Eva Karlsson; [2018]
    Nyckelord :samarbete; lärare; specialpedagog; hermeneutik;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie vars syfte är att undersöka samarbetes betydelse för lärare med specialpedagoger i skolan. Det empiriska materialet består av semistrukturerade intervjuer med åtta lärares upplevelse och erfarenheter av samarbetet med specialpedagoger. LÄS MER