Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 431 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lärare i idrott och hälsas uppfattningar om psykisk hälsa i undervisningen : En kvalitativ studie om lärare i idrott och hälsas uppfattningar om psykisk hälsa i relation till styrdokument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Arbus Jonathan; Fagö Micael; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Idrott och hälsa ska ge elever förutsättningar och verktyg för att kunna ta ansvar för sin hälsa. Trots det ökar den psykiska ohälsan idag hos elever inom skolmiljön (Socialstyrelsen, 2016). LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med yoga och mindfulness i undervisningen : en kvalitativ intervjustudie med sex lärare i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Maja Bäckman; Caroline Enderin; [2024]
    Nyckelord :idrott; idrottsundervisning; skolan; grundskola; gymnasiet; yoga; mindfulness; mental träning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur idrottslärare som använder sig av yoga eller mindfulness i sin undervisning gör för att forma sin undervisning i det samt vilka möjligheter och hinder det finns med yoga och mindfulness relaterat till undervisningen. Följande frågeställningar har studien utgått ifrån: Vad lyfter lärarna som viktigt vid utformningen av sin undervisning i yoga och mindfulness? Vilka för- och nackdelar ser lärarna med undervisningen i yoga och mindfulness? Vad bör man tänka på vid undervisning i yoga och mindfulness? Studien har använt sig av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Betyg från årskurs fyra : En kvalitativ intervjustudie som undersöker lärares och rektorers uppfattningar om betygssättning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Fanny Alenius; Zilan Bakac; [2024]
    Nyckelord :Lärare; Rektorer; Betyg; Stress; Undervisning; Bedömning; Årskurs fyra;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka betygets påverkan på undervisningen. Metodvalet var en semistrukturerad intervjuform där lärare och rektorer medverkade. Analysmetoden i studien är fenomenografisk. Resultaten visade att lärarna inte anser att betygsättning påverkar undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Digitala kartor och virtuella klassrum : En kvalitativ studie om geografilärares resa genom pandemin

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Axel Jörtsö; [2024]
    Nyckelord :Covid-19; distansundervisning; geografiundervisning; pedagogisk anpassning; lärarupplevelser.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa gymnasielärares erfarenheter i omställningen från traditionellklassrumsundervisning till distansundervisning under coronapandemin. Med särskilt fokus på geografiämnetundersöks hur denna förändring påverkade lärares undervisningsmetoder samt lärarnas förmåga att nå målen iläroplanen och deras upplevelser av den nya undervisningsformen som de blev tvingade till. LÄS MER

  5. 5. Varför fortsätter jag? : En kvalitativ studie med salutogen ansats om varför lärare stannar i professionen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Gustav Svensson; Edvin Ramos Lundin; [2024]
    Nyckelord :Salutogenic theory; Sense of Coherence; teachers; teacher attrition; teacher retention.; Salutogen teori; Känsla av Sammanhang; lärare; läraravgångar; behålla lärare.;

    Sammanfattning : Studien ämnar undersöka hur lärare beskriver sin arbetssituation och vad som motiverar dem att stanna i professionen. Studien syftar också till att undersöka hur lärarna själva beskriver eventuella problem i sitt arbete och hur de hanterar dessa problem. LÄS MER