Sökning: "lärare utomlands"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden lärare utomlands.

  1. 1. Ålder och samhällsperspektiv : en betraktelse över det livslånga lärandet i den akademiska miljön för 55-plussare

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Eva-Maria Wertvreter; [2024]
    Nyckelord :Age; Ageism; the academic world; Health; quality of life; Sociocultural learning; Andragogy; Democracy; Life long learning; Inclusion; Hermeneutic; Fenomenografic; Sociocultural theory; 55 ; Ålder; Ålderism; Akademisk miljö; Hälsa; Livskvalitet; Sociokulutrellt lärande; Andragogik; Demokrati; Livslångt lärande; Inkludering. Hermeneutik; Fenomenografi; Sociokulturell teori; 55 ;

    Sammanfattning : Att det finns problem i sammanhanget med livslångt lärande för mogna studenter på universitets-nivå utomlands finns dokumenterat i många tidigare studier där mogna studenter utsätts för marginalisering och försummelse m.m. LÄS MER

  2. 2. Språksvårigheter hos elever med utländsk bakgrund och dessas påverkan på deras matematikinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Falah Hassan Mohammed; [2021]
    Nyckelord :Elever med utländsk bakgrund; lärande; matematik; språksvårigheter; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Språk är ett viktigt medel för tillförseln och upptagandet av fakta. Språkets roll inom elevernas lärande under deras skolgång, är därför en viktig aspekt som bör diskuteras och forskas på för att besvara vad brister i detta medel kan orsaka för konsekvenser för elevernas lärande. LÄS MER

  3. 3. Ja och... En observationsstudie om hur elever samarbetar i improvisationsteater i svensk gymnasieskola

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Martin Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka på vilket sätt gymnasieelever samarbetar genom improvisationer i ämnet teater. Studien tar sin utgångspunkt i forskningsfrågorna: Hur drivs den sociala interaktionen framåt av elever under lärarstrukturerade improvisationer i ämnet teater, samt hur kommunicerar eleverna genom verbala medel samt med kroppen och rösten under sådana improvisationer? Den teoretiska utgångspunkten för studien är sociokulturell teori. LÄS MER

  4. 4. Att resa bortom textböckerna i en värld full av liv : Det upplevda värdet av studieresor utomlands i ämnet engelska på gymnasienivå.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Emmy Persson; [2017]
    Nyckelord :Study abroad; attitudes; values; teacher; student; Studieresa; attityder; värderingar; lärare; elev;

    Sammanfattning : The study aims to investigate how studies abroad in the English subject are made possible, motivated for, valued and evaluated. By using a qualitative method where three interviews with three students and two teachers were conducted the following results came to light: The results show that the municipality decides whether studies abroad will or will not be approved and financed. LÄS MER

  5. 5. "Är friluftsundervisning möjlig utan tillgång till svensk skog, snö och isar?" : En kvantitativ studie om friluftsundervisning i svenska skolor utomlands

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sofia Harlin; [2016]
    Nyckelord :Friluftsliv;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur friluftsliv tolkas och bedrivs inom svenska skolor utomlands, detta med hänsyn till länders olika klimatförhållanden och avsaknad av svensk allemansrätt. Frågeställningar - Överensstämmer friluftslivsundervisningen som bedrivs i de utomlandssvenska skolorna med läroplanens riktlinjer kring friluftsliv och hur kan detta gestaltas? - Hur kan friluftslivsundervisningen skilja sig mellan skolor i Sverige och svenska skolor utomlands? Metod En kvantitativ metod användes för att besvara studiens syfte; en enkät med både fasta- och öppna frågor. LÄS MER