Sökning: "lärare yrkesroll genus"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden lärare yrkesroll genus.

  1. 1. “Man blir så trött av att sitta stilla och baraarbeta” : - En undersökning om barns upplevelser av fysisk aktivitet och leki skolan och på deras fritid ur ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ann Hevald; Elin Lindberg; [2019]
    Nyckelord :Barn; Fritid; Fysisk aktivitet; Genus; Motivation; Pedagoger; Rörelse; Skola;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om att se hur barn upplever fysiska aktiviteter och lek. I första hand vände sigstudien till skolans verksamheter och miljö, samt även hur barnens fritid ser ut och ur ettgenusperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Hur aktualiseras genus och jämställdhet på lågstadiet i förhållande till den geografiska kontexten? : En jämförelse mellan två skolor, en på landsbygden och en i storstaden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Johanna Andersson; [2018]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; genuskodade mönster; genusperspektiv; landsbygd; storstad;

    Sammanfattning : I dagens skola finns det ett jämställdhetsmål som innebär att pojkar och flickor ska gessamma möjligheter ochfåen likvärdig utbildning och inte bemötas, bedömas eller ha olikakrav ochförväntningar på sig på grund avsitt kön. Skolan har även ett ansvar att bryta traditionella könsmönster och låta eleverna utvecklasin förmåga och sina intressen oberoende könstillhörighet. LÄS MER

  3. 3. Hopp och lek!En intervjustudie om hur lärare på fritidshem beskriver rörelse på skolgården utifrån utrymme, yrkesroll och kön.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Robert Zackrisson; Liridona Krasniqi; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om att undersöka hur lärare på fritidshem beskriver skolgårdens yta för att främja fysisk aktivitet hos elever sett till utrymme och genus. Vårt syfte är att beskriva fritidshemslärares resonemang och uppfattningar om fysisk aktivitet och rörelse på skolgården och i vilka former den tar sig. LÄS MER

  4. 4. Genusperspektiv på två av grundskolans teknikböcker : Två textanalyser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Gabriela Aue Andersson; Tobias Hjortsberg; [2018]
    Nyckelord :Technology; gender; equality; text analysis; textbooks; primary school; teknik; genus; jämställdhet; textanalys; läroböcker; grundskola;

    Sammanfattning : Enligt Skolverkets styrdokument ska skolan arbeta aktivt för jämställdhet och har även ett ansvar att motverka traditionella könsmönster. Dessa mönster blir tydliga inte minst ispråket. LÄS MER

  5. 5. Inkludering som yrke : Specialpedagogers erfarenheter och arbetsrelationer ur ett organisatoriskt genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Evelina Jogenvik; [2016]
    Nyckelord :Inkludering; organisationskultur; organisationsstruktur; genuspraktiker; intersektionalitet.;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar olika maktaspekter som påverkar specialpedagogens arbete i att få skolan mer inkluderande. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med fyra specialpedagoger, varav tre är kvinnor, i ett försök att skildra kvinnostämplingen i yrket (Woolhouse, 2014:138, Göransson et al. 2015:17 samt Cole 2005:289). LÄS MER