Sökning: "läraren Litteraturen eleven"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden läraren Litteraturen eleven.

  1. 1. Legitimeringar för litteraturläsning : Elevers upplevelser av varför vi läser skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joy Mayzel; Jenny Olsson; [2022]
    Nyckelord :elevers upplevelser; konstruktion; legitimeringar av skönlitteratur; litteraturläsning; skönlitteratur; svenskämnet;

    Sammanfattning : Vår kvalitativa studie syftar till att utveckla kunskaper om elevers upplevelser av varför vi läser skönlitteratur inom svenskämnet. Elevers röster är fortfarande få bland studier inom fältet, trots att de är en viktig komponent för svenskämnets konstruktion. LÄS MER

  2. 2. “Extra tålamod, extra tid och lite extra kärlek” : En kvalitativ studie om gymnasielärares upplevelse av att arbeta med korridorselever

    Master-uppsats,

    Författare :Veronika Robertsson; Christian Morrison; [2021]
    Nyckelord :Secondary School Teachers; unauthorized absence; in-school truants; responsibility; Teacher self-efficacy; trust; relationship building; collegial cooperation; gymnasielärare; ogiltig frånvaro; korridorselever; ansvar; lärar-self-efficacy; tilltro; relationsbyggande; kollegialt samarbete;

    Sammanfattning : Within Swedish Secondary Schools, truancy has been an increasing concern over the last eleven years. A specific form of truancy is so called in-school truancy where the student is basically within the school corridors but to a lesser degree attends the lessons. LÄS MER

  3. 3. Högläsning - det handlar inte bara om att läsa. : En kvantitativ studie om lärares kringaktiviteter och användning av högläsning i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kristin Forsström; Rebecca Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Bildstöd; Boksamtal; Högläsning; Lyssnandet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad, hur och varför lärarna använder sig av högläsning i sin undervisning, samt vilka kringaktiviteter som kan uppstå och varför. Lärarnas olika uppfattningar om högläsningsböckerna och de olika delarnas betydelse blir även en central faktor i undersökningen. LÄS MER

  4. 4. Lässtrategier som kan användas i undervisningen för att främja elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Louise Törnqvist; Linh Huynh; [2020]
    Nyckelord :Läsförmåga; läsförståelse; lässtrategier; läsutveckling; ordförståelse; intresse;

    Sammanfattning : Språket utgör en väsentlig del i våra liv och utan förståelse för det talade och skrivna språket hämmas vår kommunikation med andra människor. I skolan ska elever få undervisning i hur de kan tillgodogöra sig innehållet i en text och förstå den. Däremot framkommer det inte hur detta lämpligen görs. LÄS MER

  5. 5. Kooperativt lärande inom matematik 4-6

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :daniel aadalen; [2020]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; matematik; effekt; achievement; primary school; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att utifrån forskningslitteraturen belysa vilka effekter kooperativt lärande har på elevernas kunskapsutveckling i matematik. Texten lyfter upp bland annat forskningslitteraturens definitioner av kooperativ lärande samt en teoretisk bakgrund av kooperativt lärande. LÄS MER