Sökning: "läraren Litteraturen elever"

Visar resultat 21 - 25 av 76 uppsatser innehållade orden läraren Litteraturen elever.

  1. 21. Konsten att välja högläsningsbok : En kvalitativ intervjustudie om åtta stycken 1–3-lärares högläsningsvanor och val av högläsningslitteratur i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Klein; Alice Lindbom; [2019]
    Nyckelord :bokval; högläsning; högläsningslitteratur; kanon; läslust; språkutveckling; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och hur åtta lärare med olika yrkeserfarenhet inom årskurserna ett till tre arbetar med högläsning i sin svenskundervisning med fokus på vilka faktorer som påverkar valet av högläsningslitteratur. Det teoretiska perspektivet vi har utgått ifrån när vi analyserade vår data baseras på Hetmars triangelmodell (eleven, läraren och litteraturen) och de ämnesdidaktiska grundfrågorna vad, hur och varför. LÄS MER

  2. 22. Värdegrund+Skönlitteratur=Sant : En studie om skönlitteratur och värdegrundsarbete i svenskundervisningen i årskurserna 1–4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Marie Sellergren; Michaela Johanson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare kan arbeta med värdegrunden genom skön­litteraturen i årskurserna 1–4. Vidare har vi undersökt hur lärare tolkar begreppet värdegrund, om lärare prioriterar skönlitteratur i svenskundervisningen och hur lärare kan använda skön­litteratur i svenskundervisningen. LÄS MER

  3. 23. Vad blir det för bok? : En undersökning om valen av litteratur i Svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Avdelningen för litteratursociologi

    Författare :Rebecca Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Litterär kanon; Svenska 1; Skönlitteratur i skolan;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att se hur användningen av skönlitteratur ser ut i Svenska 1. Genom att fokusera på lärarnas val och tankar har jag undersökt vilka titlar som arbetas med i klassrummet inom Svenska 1, samt vilka pedagogiska aspekter som ligger till grund för de litterära val lärarna gör. LÄS MER

  4. 24. Samarbete ger kunskap för livet : En jämförande studie mellan Kooperativt lärande och traditionell undervisning i läsförståelse samt ordförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Åsa Henriksson; Malin Rajalin; [2019]
    Nyckelord :kooperativt lärande; traditionell undervisning; läsförståelse och ordförståelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att jämföra kooperativt lärande och traditionell undervisning i arbetet men ordförståelse och läsförståelse i de lägre årskurserna. Med traditionell undervisning syftar studien på en undervisning där läraren dominerar taltiden och eleverna mestadels arbetar enskilt. LÄS MER

  5. 25. Vilken betydelse har lärarens kön föreleven? : Litteraturanalys om hur elever påverkas av lärarens kön, både prestations-mässigtoch vid bedömning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Simon Pettersson; Marcus Pettersson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker vi om hur lärarens kön påverkar elevernas prestationer och om lärare är bias vid bedömning mot elever. Syftet med uppsatsen är att se om det finns något samband mellan elevers prestation och lärarens kön. LÄS MER