Sökning: "läraren Litteraturen elever"
Visar resultat 21 - 25 av 76 uppsatser innehållade orden läraren Litteraturen elever.
21. Konsten att välja högläsningsbok : En kvalitativ intervjustudie om åtta stycken 1–3-lärares högläsningsvanor och val av högläsningslitteratur i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och hur åtta lärare med olika yrkeserfarenhet inom årskurserna ett till tre arbetar med högläsning i sin svenskundervisning med fokus på vilka faktorer som påverkar valet av högläsningslitteratur. Det teoretiska perspektivet vi har utgått ifrån när vi analyserade vår data baseras på Hetmars triangelmodell (eleven, läraren och litteraturen) och de ämnesdidaktiska grundfrågorna vad, hur och varför. LÄS MER
22. Värdegrund+Skönlitteratur=Sant : En studie om skönlitteratur och värdegrundsarbete i svenskundervisningen i årskurserna 1–4
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare kan arbeta med värdegrunden genom skönlitteraturen i årskurserna 1–4. Vidare har vi undersökt hur lärare tolkar begreppet värdegrund, om lärare prioriterar skönlitteratur i svenskundervisningen och hur lärare kan använda skönlitteratur i svenskundervisningen. LÄS MER
23. Vad blir det för bok? : En undersökning om valen av litteratur i Svenska 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Avdelningen för litteratursociologiSammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att se hur användningen av skönlitteratur ser ut i Svenska 1. Genom att fokusera på lärarnas val och tankar har jag undersökt vilka titlar som arbetas med i klassrummet inom Svenska 1, samt vilka pedagogiska aspekter som ligger till grund för de litterära val lärarna gör. LÄS MER
24. Samarbete ger kunskap för livet : En jämförande studie mellan Kooperativt lärande och traditionell undervisning i läsförståelse samt ordförståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med studien var att jämföra kooperativt lärande och traditionell undervisning i arbetet men ordförståelse och läsförståelse i de lägre årskurserna. Med traditionell undervisning syftar studien på en undervisning där läraren dominerar taltiden och eleverna mestadels arbetar enskilt. LÄS MER
25. Vilken betydelse har lärarens kön föreleven? : Litteraturanalys om hur elever påverkas av lärarens kön, både prestations-mässigtoch vid bedömning
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : I denna uppsats undersöker vi om hur lärarens kön påverkar elevernas prestationer och om lärare är bias vid bedömning mot elever. Syftet med uppsatsen är att se om det finns något samband mellan elevers prestation och lärarens kön. LÄS MER