Sökning: "läraren som ledare"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden läraren som ledare.

  1. 1. "En win win situation" : En kvalitativ undersökning av svensklärares syn på värdegrundens roll i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linn Lönkvist; [2023]
    Nyckelord :Fundamental values education; Swedish education; grades 4-6; group discussions; fiction; socio-cultural perspective; Värdegrundsuppdraget; svenskundervisning; årskurs 4-6; gruppdiskussion; skönlitteratur; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Föreliggande studie kommer att belysa ämnet värdegrund. Syftet är att undersöka svensklärares syn på värdegrundsuppdraget samt hur de arbetar med uppdraget inom ramen för svenskundervisningen. Syftet uppnås genom frågeställningar gällande värdegrundsuppdragets betydelse inom svenskundervisningen samt dess möjligheter och utmaningar. LÄS MER

  2. 2. Sociala relationers och interaktioners påverkan på läsmotivation : En forskningsöversikt

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jenny Persson; Elisabeth Söderberg; [2023]
    Nyckelord :Läsmotivation; läsengagemang; sociala relationer; sociala interaktioner; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Eftersom läsning är centralt för skolarbete och kunskapsinhämtning och aktuella rapporter visar på barns sjunkande läsintresse, är det av vikt att skolan arbetar med att stärka läsmotivationen hos eleverna. Faktorer som forskning pekar på som betydelsefulla för läsmotivation är bland annat självtillit, självbild och upplevd autonomi. LÄS MER

  3. 3. Kooperativt lärande i Hem- och konsumentkunskap. : En kvalitativ intervjustudie med lärare som praktiserar metoden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Kristina Elgán; Karin Johansson; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; Hem- och konsumentkunskap; Strukturer; Strategier; Grundprinciper; Samarbetslärande; Samarbetsinlärning; Grupparbete;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund Kooperativt lärande (KL) är ett strukturerat samarbete mellan elever som ökar elevaktiviteten i klassrummen, är socialt utvecklande, leder till inkludering och ökar engagemanget bland eleverna. Eleverna drar nytta av varandras kunskaper utifrån samarbete vilket ökar deras måluppfyllelse och arbetssättet stärker läraren som ledare i klassrummet. LÄS MER

  4. 4. ”Det finns alltid en plats i ringen, välkommen” : Teaterlärares arbete med inkludering och delaktighet i teatergrupper.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Pernilla Andersson; [2022]
    Nyckelord :Teater; elevinflytande; lärarroller; kulturskola; lärare;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att belysa hur teaterlärare på kulturskolan resonerar kring att skapadelaktighet och inkludering i teatergrupper. För att uppnå detta har semistrukturerade intervjueranvänts, med hjälp av öppna observationer som endast används för att skapa en gemensamgrund för intervjuerna. LÄS MER

  5. 5. Ledarskap i klassrummet : En studie av erfarenheter hos erkänt duktiga ledare inom läraryrket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hannah Kling; Alejandra Wahlund; [2019]
    Nyckelord :Pedagogik; Grundskola; Intervjuer; Lärare; Ledarskap;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka vad lärare genom erfarenhet anser om ledarskap i klassrummet samt hur de använder sitt ledarskap för att skapa förutsättningar för lärande. Den metod som tillämpats i studien är fokuserade gruppintervjuer med lärare som är erkänt duktiga inom ledarskap. LÄS MER