Sökning: "lärarenkät"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet lärarenkät.

  1. 1. Grammatikens betydelse för valet mellan de och dem

    Master-uppsats, Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Amra Balic; [2022]
    Nyckelord :grammatik; språkriktighet; de dem; svenskämnet; elevtest; lärarenkät; grammar; language accuracy; they them; Swedish subject; student test; teacher survey; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Researchers do not agree on whether grammar teaching is important for students' writing. At the same time, research shows that the choice between de 'they' and dem 'them' is an increasingly common problem of language accuracy among Swedish students. LÄS MER

  2. 2. Digitalisering i teknikundervisningen - uppfattningar och möjligheter för utvecklad digitaliserad undervisning? : Lärar- och elevperspektiv i gymnasiet och högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Mohamed Dello; [2022]
    Nyckelord :Gymnasietekniklärare; digital kompetens; TPACK; digitala verktyg; synkront asynkront lärande; motivation;

    Sammanfattning : All teknikundervisning i Sverige innehåller digitalisering. Forskning visar att tekniklärare uppfattar digitaliserad undervisning på olika sätt, och att den påverkar lärandet och elevernas motivation. Skolverket (2017) anser att digital kompetens inte bara är ett medel för teknisk utveckling utan även ett mål i teknikprogrammet. LÄS MER

  3. 3. Elevinflytande i musikämnet : Får eleverna vara med och påverka innehållet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Roger Johansson Thuné; [2021]
    Nyckelord :demokratiska värden; delaktighet; motivation;

    Sammanfattning : Skolan har i uppdrag att förbereda eleverna för att delta i vårt gemensamma samhälle. Läroplanen lyfter att ett sätt att jobba mot detta mål är genom att ge eleven inflytande för att motivera eleven att finna viljan att ta ansvar för sina studier. LÄS MER

  4. 4. Animationer i kemiundervisningen : Ett vägledande material för användning av animationer i kemiundervisningen i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Matthias Hultin; Emma Perhult; [2020]
    Nyckelord :animations; chemistry education; learning; didactics; prior knowledge; animationer; kemiundervisning; lärande; didaktik; förkunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka animationer i kemiundervisning på gymnasieskolan. Mer specifikt: att utreda hur animationer för närvarande används i undervisningen, vilken betydelse förkunskaper har på elevens förståelse av animationer och även hur förståelsen påverkas av animationens design. LÄS MER

  5. 5. Digitala verkyg inom matematikundervisning : En undersökning kring lärares och elevers inställning och vanor kring digitala verktyg inom matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Carl Thunström; [2020]
    Nyckelord :Appar; Digitala Verktyg; Färdighetsträning; Matematikundervisning; Tjänster.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete kommer inledningsvis att presentera en överblick över forskningsområdet kring digitala verktyg inom matematikundervisning. Den forskningsöverblicken kommer främst handla om olika aspekter kring digitala verktyg som påverkar hur bra verktygen fungerar inom undervisningen. LÄS MER