Sökning: "lärarens åsikter"
Visar resultat 1 - 5 av 154 uppsatser innehållade orden lärarens åsikter.
1. Lärares åsikter: navigering och hantering i klassrumsdynamiken : Elevers uppfattningar om lärares hantering av personliga politiska åsikter i samhällskunskapsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologiSammanfattning : .... LÄS MER
2. Mobbing - I skolan och på nätet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Mobbning är ett fenomen som funnits i väldigt lång tid och ett återkommande problem i just skolan där ungdomar interagerar dagligen med varandra. Av den anledningen är det särskilt viktigt för skolans lärare att förstå sig på hur mobbning uppstår, vilka juridiska skyldigheter de har och vilka verktyg som finns till hands för att upptäcka och motverka mobbning. LÄS MER
3. “Ja men nån kanske skulle tolka det fel, dom tror nog jag är rasse” : En fokusgruppsundersökning om gymnasieelever på samhällsvetenskapsprogrammets uppfattningar om undervisning i kontroversiella frågor.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Detta är en fokusgruppsundersökning om svenska gymnasieelevers uppfattningar om undervisning i kontroversiella frågor. År 2022 publicerade Skolinspektionen en granskning av undervisningen i kontroversiella frågor inom högstadieskolan och fann då flera förbättringsområden. LÄS MER
4. Lättläst skönlitteratur – en nödvändig anpassning eller en fördummande förenkling? : En studie om högstadielärares förhållande till utveckling av läsförståelse genom lättläst skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lärares förhållande till och användning av lättläst skönlitteratur i ämnet Svenska i årskurs 7–9. Studien är genomförd via enkäter på internet, med frågor som innehåller skattningsfrågor och frågor med öppna svar. Svaren i enkäten har analyserats utifrån en abduktiv analysmetod. LÄS MER
5. ”Man vill ingiva människorna något slags känsla” : - En studie om kritisk pedagogik och etiska förhållningssätt utifrån samhällslärarens roll som förvaltare och underhållare
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Humor, tillsammans med andra etiska förhållningsätt har visat sig vara relevanta i kombination med kritisk pedagogik - 6 stycken samhällslärare vid gymnasiet har i denna uppsats blivit intervjuade och resonerat kring deras roll som förvaltare av samhällskunskapsämnet och underhållare. Bakgrunden visar att elever vid gymnasiet efterfrågar mer engagemang från sina lärare i samhällskunskap, likaså forskare som Dodillet och Lundin (2018) även Hauver (2019) trycker på ett behov hos samhällslärare att våga vara radikala och kritisera etablerade utbildningsstrategier. LÄS MER