Sökning: "lärarens arbetsformer"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden lärarens arbetsformer.

  1. 1. Högläsning som främjar elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Albin Nilsson; Moa Nilsson; Sandra Kripe; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; läsförståelse; ordförståelse; undervisningsfaktorer; lärarens förhållningssätt;

    Sammanfattning : Lärares högläsning är vanligt förekommande i undervisningen på mellanstadiet. Däremot visar forskning att syftet med högläsning varierar, allt från att fungera som ett avslappningsmoment till att vara utvecklande för elevers läsförståelse. LÄS MER

  2. 2. Lärares utmaningar i religionsundervisningen : En kvalitativ undersökning om lärares religionskunskap och undervisningens utmaningar ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Marta Morcos; Qudsia Hassan; [2023]
    Nyckelord :religion; didaktik; objektivitetskravet; didaktiska utmaningar; den tolkande ansatsen; fenomenologiska religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Religionsämnet har genomgått stora förändringar under de senaste decennierna i Sverige. Det har utvecklats från att vara en konfessionell undervisning i kristendom till en icke-konfessionell undervisning om olika religiösa och icke-religiösa livsåskådningar. LÄS MER

  3. 3. Den laborativa undervisningens möjligheter för begreppsbildning : En litteraturöversikt kring hur laborativ undervisning kan gynna elevers begreppsbildning av vattenmolekylen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Larsson; Maja Birgersson; Rebecca Bille; [2022]
    Nyckelord :vatten; vattenmolekyl; lågstadie; laborativ undervisning; multimodal undervisning; stöttning; kommunikation; interaktion;

    Sammanfattning : Denna litteraturöversikt syftar till att undersöka hur lågstadieelever skapar mening i laborativ undervisning i naturvetenskap. Utgångspunkten i arbetet kommer från uppfattningen att många lågstadieelever tycker naturvetenskapsämnet är svårtillgängligt och upplever en problematik kring det abstrakta. LÄS MER

  4. 4. Anpassningsmetoder vid undervisning i engelska för elever i årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Iman Rafeh; Nadin Ali; [2022]
    Nyckelord :anpassning; undervisning; arbetsform; grupparbete; individualisering; utmaningar och uppmuntra; differentiering; varierat material.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare anpassar undervisningen i engelska i årskurs 4 till 6 hos elever med olika förutsättningar och behov, samt att diskutera hur dessa anpassningar kan bidra till utvecklingen av kunskaper och färdigheter i det engelska språket. Lärarens metoder för att anpassa engelska språkundervisningen undersökts utifrån de här två frågeställningarna: Hur planerar de deltagande lärarna anpassningar av undervisningen efter elevernas behov? Och vilka effekter ser deltagarna att olika anpassningar får för eleverna? Teorin som används är det sociokulturell teori. LÄS MER

  5. 5. Didaktiska val vid planering av SO-undervisning i årskurs F-3 : - Lärarens urval av kunskapsinnehåll och arbetsmetod för elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mariana Bjurling; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Läraryrket är enligt forskning ett kravfyllt och komplext arbete, dels eftersom det finns ett stort valutrymme för lärarna att göra olika prioriteringar och didaktiska val för sin undervisning, dels för att de samtidigt behöver ta hänsyn till de olika villkor för undervisningen som ställs på dem. Syftet med denna studie är att undersöka hur lågstadielärare väljer innehåll och arbetsformer i de samhällsorienterande ämnena (SO). LÄS MER