Sökning: "lärarens arbetssätt i NO"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden lärarens arbetssätt i NO.

  1. 1. Hur ter sig teknikämnet i en slöjdsal?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Dragana Tomic Karlsson; [2023]
    Nyckelord :technology; handicraft; discourse analysis; elementary school; curriculum; the physical environment; teknik; slöjd; diskursanalys; grundskolan; kursplan; den fysiska miljö.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks hur teknikämnet ter sig när det undervisas i en slöjdsal sett utifrån aktörerna elever, lärare och Skolverket. Följande frågeställningar har formulerats inom ramen för denna studie:1. Hur framträder teknikämnet hos elever och hos lärare när undervisningen sker i en slöjdsal? 2. LÄS MER

  2. 2. "LÄTT ATT DRA ELEVERNA ÖVERSAMMA KAM” : En kvalitativ studie om vad elevinflytandet och lärarens genusmedvetenhet betyder för NO-undervisningen i årkurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Pia Möller; [2023]
    Nyckelord :lärande; tjej; kille; naturvetenskap; elevinflytande; genusmedvetenhet; normkritisk;

    Sammanfattning : Lärarens arbetssätt i undervisningen gällande flickor och pojkar har förändrats över tid. Om läraren bedriver en genusmedveten NO-undervisning och samtidigt inkludera elevernas intresse, erfarenheter, värderingar och behov, skapas ett intresse för NO, enligt forskning. LÄS MER

  3. 3. Laborationsinstruktionens funktion : Hur inverkar olika arbetssätt på lärare och mellanstadieelevers agerande under en laboration med en vindkraftverksmodell?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :David Gummeson; [2022]
    Nyckelord :elaborative working methods; degrees of freedom; laboratory work; Swedish primary school; natural science; laborativa arbetssätt; frihetsgrader; laboration; mellanstadiet; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att prova olika laborativa arbetssätt, för att förstå de kvalitativa skillnaderna i hur instruktionerna inverkar på dels vad läraren gör, dels på vad eleverna gör vid undervisningstillfället. och. LÄS MER

  4. 4. Organiserande syften i praktiken : En studie om införlivandet av den didaktiska modellen organiserande syften i en lärares arbete med lärandeprogression i NO-undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Emma Karlsson; Mikaela Påfvels; [2022]
    Nyckelord :Action research; didactic models; early elementary years; learning progres-sion; natural science education; organizing purposes; Aktionsforskning; didaktiska modeller; lågstadiet; lärandeprogression; NO-undervisning; organiserande syften;

    Sammanfattning : In educational research to date, many studies have tried to explain how to reduce the gap between theory and practice in science education. Parts of this research have been conducted through the medium of didactic models. LÄS MER

  5. 5. Smakfylld hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ studie om hur lärare har arbetat och planerar att arbeta med smak kopplat till läroplanen och smakens betydelse och påverkan i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Camilla Tengström; Katarina Sundqvist; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Background How people experience taste is affected by many different factors such as taste buds, emotions, other senses and memories. Research shows that one of the most important things for the students when they cooked in Home and Consumer Studies was that the food tasted good. LÄS MER