Sökning: "lärarens arbetssätt i NO"

Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden lärarens arbetssätt i NO.

  1. 16. Aktivt deltagande och intresse gynnar inlärning – fyra lärare om sin NO-undervisning på lågstadiet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jenny Wikensten; Sarah Ståhlman; [2013]
    Nyckelord :Naturvetenskap; NO-undervisning; Lgr11; intresse;

    Sammanfattning : SammanfattningVi ville med denna studie undersöka hur några lärare på lågstadiet undervisar i de naturorienterande ämnena(biologi, fysik och kemi) för att deras elever ska kunna nå kunskapskraven som numera finns i slutet av årskurstre. Vi ville också titta närmare på vad lärarna gör för att skapa intresse för NO hos eleverna samt hur de tar redapå vad eleverna kan och har lärt sig i NO. LÄS MER

  2. 17. "Vi är väl egentligen renlighetsfascister här i Sverige" : En kvalitativ studie om idrottslärares uppfattningar om elevers duschning efter fysisk aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Janne Piipponen; Kristian Nilsson; [2013]
    Nyckelord :idrottsundervisning; duschning; duscha; omklädningsrum;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna undersökning är att undersöka vad idrottslärare har för uppfattningar kring elevers duschning samt vistelse i omklädningsrummet efter genomförd idrottslektion. Hur ser idrottslärarna på att eleverna duschar eller inte duschar efter idrottslektionen? Vilka anledningar kan det finnas bakom idrottslärarnas åsikter? Hur tänker lärarna kring deras möjliga ansvar att få eleverna att duscha och sköta sin hygien?   Metod Kvalitativ metod har använts för att få fram resultatet, då genom semistrukturerade intervjuer som spelats in med diktafon. LÄS MER

  3. 18. Formativ NO-undervisning. En studie om NO-undervisning i skolår F-5

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Anna Öberg; [2011-05-20]
    Nyckelord :formativ; NO-undervisning; undervisning; naturorienterande; summativ; utvärdering; förtest;

    Sammanfattning : Syfte En utgångspunkt för hela uppsatsen är att lära mig mer om formativ utvärdering (kontinuerlig framåtsträvande utvärdering/reflektion) som undervisningsmetod. Min avsikt blev därför att studera om det fanns några kopplingar till lärares bakgrund/ arbetsförutsättningar (lärarens engagemang för ämnesinnehållet, planeringsrutiner inkl. LÄS MER

  4. 19. En kvalitativ studie om lärares arbetssätt och mål mot sin vision för NO-undervisning.

    C-uppsats,

    Författare : [2010]
    Nyckelord :NO-undervisning; vision; arbetssätt; kunskapsemfas;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka och kartlägga lärarens personliga mål & visioner med NO-under-visningen i dagens och för morgon dagens skola. Vi vill också ta reda på vilka arbetsätt de följer för att uppnåmålen för sina NO-visioner och i sin undervisning. LÄS MER

  5. 20. Att undervisa No i år 4 - 6 : en studie i No-lärarens arbetsssätt och metod

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jan Livéus; Lena Yosef; [2008]
    Nyckelord :Naturvetenskap; No; Didaktik; Undervisning; Läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att genom intervjuer och enkät undersöka, kartlägga och belysa hur lärare i Jönköpings kommuns grundskolor årskurs 4-6, utifrån Lpo 94 och andra styrdokument, arbetar och tänker runt sin undervisning och skapar intresse för de naturorienterande (No) ämnena. Undersökningen har skett i tre av kommunens skolområden där 33 lärare, 20 kvinnor och 13 män, har besvarat en enkät varefter fem av informanterna även har intervjuats. LÄS MER