Sökning: "lärarens förhållningssätt mot elever"

Visar resultat 21 - 25 av 32 uppsatser innehållade orden lärarens förhållningssätt mot elever.

  1. 21. Läraren ska brinna för sitt ämne! : Lärares och elevers upplevelser av lärarens egenskaper för att motivera

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Linda Eriksson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att få en ökad förståelse för gymnasielärares och gymnasieelevers upplevelser om vilka egenskaper hos läraren som bidrar till att eleverna känner motivation till att studera i skolan, och om det fanns några skillnader mellan lärare och elevers uppfattningar. Forskning av bl.a. Patric et al. LÄS MER

  2. 22. Motivation. Hur kan lärare motivera elever?

    C-uppsats,

    Författare :Christina Wretborn; ANN-KRISTIN ERIKSSON BERGESTIG; [2011]
    Nyckelord :Motivation; bemötande; entusiasm; bekräftelse;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Studiens syfte har varit att undersöka hur lärare kan motivera elever till lärande i de högreåldrarna i grundskolan och i gymnasium. Vi ställde oss följande fråga: Hur uppfattar lärare attde kan motivera elever till lärande? Vi har utgått ifrån hur litteraturen beskriver fenomenetmotivation. LÄS MER

  3. 23. Jag ser inte vägen jag springer på, men jag känner vinden som följer mig mot mitt mål : Inkludering av elever med svår synnedsättning eller blindhet inom ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Victoria Lindqvist; Elin Gräslund; [2011]
    Nyckelord :synskada; synnedsättning; inkludering; idrott och hälsa; anpassning; bollspel;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att belysa hur före detta grundskoleelever med svår synnedsättning eller blindhet upplevt inkludering inom skolämnet idrott och hälsa samt vilken betydelse anpassningen haft för deras delaktighet i undervisningen. Hur upplevdes inkluderingen i grundskolans idrott och hälsoundervisning hos elever med svår synnedsättning eller blindhet? Hur förhåller sig före detta grundskoleelever med svår synnedsättning eller blindhet till anpassning inom ämnet idrott och hälsa, och hur anser de att ämnet anpassats för deras delaktighet? Hur kan morgondagens lärare inom idrott och hälsa arbeta för att utvecklandegöra en anpassad idrottsundervisning utifrån ett inkluderande förhållningssätt enligt före detta grundskoleelever med svår synnedsättning eller blindhet?   Metod För att besvara studiens syfte och frågeställningar, har kvalitativa intervjuer använts som metod. LÄS MER

  4. 24. Vuxenpedagogiskt förhållningssätt – ur ett lärarperspektiv

    C-uppsats,

    Författare :Marie Lindeblad Lindell; Susanne Swedenborg; [2010]
    Nyckelord :Andragogik; lärarens egenskaper; pedagogisk grunds;

    Sammanfattning : Problem, syfte och frågor: Med våra olika erfarenheter och tankar om vuxenutbildning väcks frågor omvad vuxenutbildning innebär och hur det går till.Syftet med vår undersökning är att identifiera och få kunskap om vad i lärarens pedagogiska grundsynoch förhållningssätt som kan lyftas fram som särskilt viktiga vid undervisning av vuxna elever. LÄS MER

  5. 25. Elevers uppfattningar av sexualundervisningen i skolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Maria Nylund; [2008]
    Nyckelord :Uppfattningar av sexualundervisning; Sex- och samlevnad; Ungdomar och sexualitet; Sexuella risktaganden; Skolundervisning i sex- och samlevnad;

    Sammanfattning : ABSTRAKT Titel Elevers uppfattningar av sexualundervisningen i skolan Detta är en C-uppsats inom pedagogik ifrån Högskolan i Gävle institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi. Författare Maria Nylund Sammanfattning Ungdomar och unga vuxna i Sverige har i ett historiskt perspektiv ökat sitt risktagande i sexuella sammanhang. LÄS MER