Sökning: "lärarens förhållningssätt mot elever"
Visar resultat 26 - 30 av 32 uppsatser innehållade orden lärarens förhållningssätt mot elever.
26. Vad är skillnaden som gör skillnaden? Lärarens förhållningssätt och inverkan på elevgruppen.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : MetodVi har inspirerats av livsvärldsfenomenologi och i denna studie använt oss av fallstudien. Vihar observerat en och samma klass under totalt 13 lektioner. Vi har valt ut fem av dessalektioner som vi menar rör sig från "negativ", "fungerande" till "positiv". LÄS MER
27. En skola för alla eller en utopi som rimmar illa?
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur begreppen inkludering och exkludering tolkas och används av några olika skolaktörer, samt hur de uppfattar att man kan nå en inkluderande undervisning. Vad är det för faktorer som bidrar till att läraren arbetar inkluderande och hur förhåller sig läroplanen till inkludering? Vi har använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod med djupintervjuer som tillvägagångssätt. LÄS MER
28. Svenskämnet i ett övergripande perspektiv - en studie av åtta lärares undervisning i grundskolans högre årskurser och i gymnasiet
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på hur åtta svensklärare ser på sitt ämne samt vilka praktiska följder detta får för deras undervisning. Undersökningen görs med en inriktning mot ett ämnesövergripande arbetssätt. I den teoretiska bakgrunden presenteras olika forskares resultat inom ämnesområdet. LÄS MER
29. Lärarens förhållningssätt i ett genusperspektiv - under matematiklektioner
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Jämställdhetsfrågan är ett aktuellt ämne i skolan och samhället. Barn och ungdomar påverkas och influeras av familj, kamrater, media och skolans förhållningssätt till jämställdhet. Med de tankarna i bakhuvudet har vi valt att fördjupa oss inom genusvetenskapen. LÄS MER
30. Medvetenhet hos dagens språklärare : Vilka aspekter måste dagens språklärare vara medvetna om för att nå ut till alla elever i språkundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för undervisningsprocesser, kommunikation och lärande (UKL)Sammanfattning : Den här uppsatsen vill undersöka om - hur - och i vilken utsträckning, framförallt språklärare kan och vill anknyta till förstaspråkselevens eget språk och egen kultur i klassrumsundervisningen. En annan aspekt som arbetet ville belysa var att se om och hur mycket lärarna var medvetna i sitt förhållningssätt gentemot dessa elever. LÄS MER