Sökning: "lärarens metod"

Visar resultat 1 - 5 av 790 uppsatser innehållade orden lärarens metod.

  1. 1. ”Flertalet av mina elever tar till knogarna som första handling vid en konflikt” : En kvalitativ undersökning om lärares arbete med brottsförebyggande insatser

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Filip Krstic; Adam Rydberg; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka lärares arbete med brottsförebyggande insatser i skolan. Genom att utforska och analysera hur lärare uppfattar och implementerar dessa insatser, syftar studien till att ge en djupare förståelse för rollen och effekten av lärarnas bidrag till brottsförebyggande åtgärder. LÄS MER

  2. 2. 30 år av livsfrågor och undervisning : En studie av erfarna religionskunskapslärares upplevelse av förändringar inom livsfrågeundervisningen i grundskolans senare del

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Maya Andersson Fremén; [2024]
    Nyckelord :Livsfrågor; existentiella frågor; livsfrågeundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att förstå förändringar av elevers livsfrågor och lärares didaktiska val i livsfrågeundervisningen under de senaste 30 åren. Även lärarens förutsättningar och behov för undervisning av livsfrågor undersöks. LÄS MER

  3. 3. Exkursion i bildämnet : Lärande utanför klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magdalena Ferens; Maria Larsson; [2024]
    Nyckelord :Bildämnet; Exkursion; Interaktion; Lärandemiljö; Utomhuspedagogik; Utflykt; Miljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka begreppet exkursion och utforska lärarens perspektiv på exkursionen som en pedagogisk metod. I det insamlade empiriska materialet analyserar vi tematiskt exkursionen i bildämnet som lärandemetod, samt hur lärare anser dessa upplevelser påverkar eleverna. LÄS MER

  4. 4. Moroten och piskan : En studie med fokus på strategier för att främja elevers motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jenny Lind; [2024]
    Nyckelord :didaktiska val; gymnasieelever; lärarens betydelse; motivationsstrategier; studiemotivation.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån tidigare forskning kartlägga de faktorer och didaktiska val som bäst främjar gymnasieelevers studiemotivation för att sedan undersöka om detta även gällde “mina elever” som jag undervisar i ämnet psykologi, och vad jag som lärare utifrån mina didaktiska val och mitt ledarskap kan göra för att främja deras motivation. Den teoretiska utgångspunkten för studien baseras på tidigare empiri inom studiemotivation samt utifrån den sociokognitiva ansatsen. LÄS MER

  5. 5. Gymnasieelevers syn på kemiundervisning : ”Bästa undervisningen” ur ett elevperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Gustav Arbrandt; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I utbildningen till att bli lärare möts vi kontinuerligt av olika undervisningsteorier och fördelarna med dessa ur ett vetenskapligt perspektiv. Teorierna är skapade av forskare, kursdokument har formulerats av Skolverket och politiker slår gärna ett slag för hur de tycker att undervisningen ska skötas. LÄS MER