Sökning: "lärarens påverkan på eleven"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden lärarens påverkan på eleven.

  1. 1. Vilken effekt kan lärarens undervisningsmetod ha på elevernas motivation inom Idrott och Hälsa?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Asim Hadzimesinovic; Danilo Gligorijevic; [2024]
    Nyckelord :Elevmotivation; Lärarens undervisningsmetod; Idrott och Hälsa; Motivation; Självbestämmandeteorin;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka hur lärarens undervisningsstil, interaktion med eleverna samt pedagogiska metoder påverkar elevernas motivation inom ämnet idrott och hälsa. Detta syftet har valts då vi som blivande lärare kommer att stöta på utmaningar inom detta område med våra blivande elever. LÄS MER

  2. 2. Uppdrag: Relationer : - en studie om att bygga relationer med elever som uppvisar ett utmanande beteende.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Veronica Schöld; Sara Phillips; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; lärare-elevrelation; relationellt synsätt; strategier och utmanande beteende;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Schöld Veronica och Phillips Sara, (2023). Uppdrag: Relationer – en studie om att bygga relationer med elever som uppvisar ett utmanande beteende. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Ett, två, tre - alla ska mé : Effekten av den tillgängliga lärmiljön med koppling till den tidiga läsinlärningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Josefin Lindoff; Camilla Riishøj; [2023]
    Nyckelord :adaptations; prerequisite for learning; special education teacher; early literacy; accessible learning environment; Anpassningar; förutsättning att komma till lärande; speciallärare; tidig läsinlärning; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Riishøj, Camilla och Lindoff, Josefin (2023). Ett, två, tre - alla ska mé. Effekten av den tillgängliga lärmiljön med koppling till den tidiga läsinlärningen. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Främja elevers läsförmåga i och utanför skolan : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Felicia Larsson; Moa Blomgren; [2022]
    Nyckelord :läsförmåga; läsundervisning; tidig läsinlärning; informell läsning;

    Sammanfattning : Att behärska läsning och det skrivna språket är en central del för att klara sig i dagens samhälle. Eleven behöver utsättas för rik exponering av läsning för att utveckla en god läsförmåga. Det finns olika påverkansfaktorer på barns läsförmåga. LÄS MER

  5. 5. Är lättläst alltid så lätt att läsa? : En systematisk litteraturstudie om den lättlästa skönlitteraturens påverkan på elevens läsutveckling samt dess förtjänster och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Ella Eriksson; Pauline Särg; [2022]
    Nyckelord :easy read; lättläst; läsutveckling; läsförståelse; lästekniker; skönlitteratur; grundskolan; lärarens organisatoriska arbete; högstadiet; svenska;

    Sammanfattning : Är lättläst skönlitteratur till hjälp för elever och lärare i dagens klassrum på högstadiet? Med PISA-undersökningarnas försämrade resultat i åtanke undersöker den systematiska litteraturstudien 15 olika forskningar samt uttalanden från bland annat förlag och författare bakom lättläst skönlitteratur. I underlaget för litteraturstudien undersöks vad forskningen säger om läsundervisning och studierna försöker finna hur det påverkar elevernas läsutveckling. LÄS MER