Sökning: "lärarens röst"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden lärarens röst.
1. Förutsättningar för elevinflytande i grundsärskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Sammanfattning Studien syftar till att utifrån ett lärarperspektiv belysa elevers inflytande vid undervisning i grundsärskolan. I studien undersöks hur några lärare i grundsärskolan definierar begreppet elevinflytande, hur lärarna beskriver att de skapar förutsättningar för elevinflytande i sin undervisning samt vilka utmaningar lärarna beskriver att de möter i sitt arbete. LÄS MER
2. Att läsa och förstå skönlitteratur : Hur lärare med hjälp av en skönlitterät text kan utveckla elevers förmåga att läsa och förstå skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : I kursplanen för svenska står att eleverna ska ges förutsättningar att utveckla den egna identiteten och sin förståelse för omvärlden. Syftet med min empiriska studie är att undersöka hur lärare med hjälp av en skönlitterär text i sin undervisning kan stödja elevers förmåga att läsa och förstå skönlitteratur. LÄS MER
3. Kunskapsutveckling i en danskonstnärlig process : praktiknära studie av design i ett skapandeprojekt på gymnasiet
Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogikSammanfattning : Sammanfattningsvis ser man att designen fungerar ändamålsenligt för ett skapandeprojekt i relation till Skolverkets kunskapskrav och att begreppet konstnärlig process genomförs på ett gestaltande sätt. Själva begreppet konstnärlig process tydliggörs eller medvetandegörs inte verbalt i så stor utsträckning annat än i projektets början, men lärprocessens utformning som ett projekt kan kroppsligt vara en konkretisering av en konstnärlig process. LÄS MER
4. The use of and attitudes to voice amplification in higher education institutions
Magister-uppsats, KTH/Medicinteknik och hälsosystemSammanfattning : Background: Voice is still the most important tool used by teachers, but voice is varied and subject to problems. Teachers who lecture for long hours or have taught for most of their professional lives, face issues such as voice discomfort, chronic voice disorders, occupational voice disorder, stress, physiological and psychological problems. LÄS MER
5. Högläsningens praktik - En intervju- och observationsstudie om tre lärares utformning av högläsningens praktik
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Med bakgrund av lärarens uppdrag att ge eleverna möjlighet att utveckla läsförståelse och strategier för läsförståelse (Skolverket, 2011) redogörs i denna studie för interaktiv högläsning som en multimodala och sociala praktik där läraren kan modellera och ge förutsättning för eleverna att utveckla dessa kunskaper. Studien syftar till att genom observation och intervju kartlägga vilka modaliteter, frågor och förklaringar tre lärare i F-3 använder sig av under högläsning för att kommunicera textens innehåll till eleverna och sammantaget diskutera hur högläsningens praktik utformas för att stötta elevernas läsförståelse. LÄS MER