Sökning: "lärarens respekt"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden lärarens respekt.

  1. 1. “Ja men nån kanske skulle tolka det fel, dom tror nog jag är rasse” : En fokusgruppsundersökning om gymnasieelever på samhällsvetenskapsprogrammets uppfattningar om undervisning i kontroversiella frågor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Alva Sörman; Matilda Lindström; [2023]
    Nyckelord :kontroversiella frågor; kontroversiella ämnen; samhällskunskap; undervisning; fokusgruppsundersökning; variationsteori;

    Sammanfattning : Detta är en fokusgruppsundersökning om svenska gymnasieelevers uppfattningar om undervisning i kontroversiella frågor. År 2022 publicerade Skolinspektionen en granskning av undervisningen i kontroversiella frågor inom högstadieskolan och fann då flera förbättringsområden. LÄS MER

  2. 2. Observationsstudie om normmedvetande förhållningssätt hos pedagogerna i grundskolan, en jämförelse mellan HKK och andra ämnen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Manal Hassan; [2023]
    Nyckelord :Norms; norm-critical pedagogy; norm-conscious approach; heteronormativity; privileges; Normer; normkritisk pedagogik; normmedvetande förhållningssätt; heteronormativitet; privilegier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt Skolverket ska skolan aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna till att bli goda samhällsmedborgare genom elevernas utbildning vilken där det ska präglas av öppenhet och respekt för människors olikheter. Inom hem- och konsumentkunskap ska det ges möjligheter att reflektera över normer, jämställdhet och arbetsfördelning i hemmet samt kunskaper om kulturella variationer och traditioner i olika hushåll. LÄS MER

  3. 3. Pedagogiskt arbetssätt i förskoleklass : Med fokus på delaktighet och samspel

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Rosenqvist; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att synliggöra ett antal förskoleklasslärarea arbetssätt med förskoleklasswlever, där nedanstående frågeställningar undersöks. Hur resonerar förskoleklasslärare om vilken betdelse lärarens arbetssätt och bemötande har, för att skapa en barngrupp där delaktighet och samspel finns? Hur kan förskoleklassläraren arbeta för att alla barn ska känna sig delaktiga i gruppen? Min studie utgår från det sociokulturella perspektivet med Lev Vygotskij som företrädare. LÄS MER

  4. 4. Ledarskapets roll för ett fungerande klassrumsklimat – ur gymnasielärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Katja Nikolova; Marcela Villasante; [2021-08-27]
    Nyckelord :ledarskap; lärarens ledarskap; klassrumsklimat; relationellt ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att få en fördjupad kunskap om och förståelse för hur gymnasielärare genom sitt ledarskap arbetar för att få ett gott klassrumsklimat. För att kunna uppfylla detta syfte har en fenomenologisk kvalitativ ansats använts där intervjuer med sex gymnasielärare har genomförts. LÄS MER

  5. 5. Samarbete i en algebra-inriktad matematikundervisning - Metoder som ökar samarbetes kvalitet ur lågstadielärares perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Karolina Esst; [2021-07-08]
    Nyckelord :Lågstadiet; matematik; samarbete; algebra; undervisningens struktur; positiv arbetsmiljö; praktisk undervisningsmiljö;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa fallstudie ett examensarbete i slutet av grundskollärarprogrammet F-3. Studiens idé och struktur är inspirerad av en liknande forskning av Staples (2008). Studien handlar om metoder som lågstadielärare anser ökar kvaliteten på samarbete i en algebra-inriktad matematikundervisning. LÄS MER