Sökning: "lärarens roll för samtal"

Visar resultat 16 - 20 av 80 uppsatser innehållade orden lärarens roll för samtal.

  1. 16. Rektors uppfattning av sitt ledarskap kring förtroendefulla relationer mellan lärare och elev -en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Viktoria Streith; Anna Thimberg; [2020-01-16]
    Nyckelord :rektor; skolutveckling; värdegrund; främjande; relationer; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få fyra rektorers uppfattningar av sitt ledarskap kring skolut-veckling gällande förtroendefulla relationer mellan lärare och elev. Studien utgår från föl-jande frågeställningar: Hur beskriver rektor skolans arbete med förtroendefulla relationer mellan lärare och elev? Hur sker det systematiska kvalitetsarbetet av förtroendefulla relatio-ner mellan lärare och elev? Vilka möjligheter och hinder finns enligt rektor för att leda ett re-lationsarbete på skolan? Teori: Studien är en kvalitativ undersökning. LÄS MER

  2. 17. Lässtrategier : Undervisning om lässtrategier i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johanna Brandes; [2020]
    Nyckelord :Reading strategies; Reading comprehension; Explicit teaching; Lässtrategier; Läsförståelse; Explicit undervisning;

    Sammanfattning : Svenska elevers resultat på internationella studier som PIRLS visar på bristande läsförmåga hos eleverna och på bristande lässtrategiundervisning. Svenska elever undervisas mindre om lässtrategier än övriga deltagande länder i undersökningen. LÄS MER

  3. 18. Speciallärare beskriver betydelsen av det kvalificerade samtalet med lärare som möter elever i läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Lidén; Linda Norman; [2020]
    Nyckelord :handledning; kvalificerade samtal; läs- och skrivsvårigheter; reflektion; speciallärare;

    Sammanfattning : Följande självständiga arbete belyser speciallärarens uppdrag enligt examensförordningen (SFS 2011:688) som kvalificerad samtalspartner inom specialiseringen språk-, skriv- och läsutveckling. Syftet med detta arbete är att få fördjupad förståelse och inblick i hur speciallärare upplever betydelsen av det kvalificerade samtalet med lärare som möter elever i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  4. 19. Ett utvecklat ordförråd: med högläsning som en didaktisk metod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kristin Forsström; Rebecca Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Elev; högläsning; lärare; ordförråd; ordinlärning; read aloud; språkutveckling; vocabulary;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudies syfte är att ta reda på vad forskning säger om hur lärare använder sig av högläsning i svenskämnet som en didaktisk metod och hur detta påverkar elevers ordförråd. Högläsning kan ske på olika sätt men i detta fall menas det att en person så som en lärare läser upp en bok eller en text högt. LÄS MER

  5. 20. Fröken Detektiv reder ut - hur läser du? : En analys av läsförståelse och lässtrategier i två läromedel i svenska för årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellinor Gillgren; Frida Sand; [2020]
    Nyckelord :didaktik; läromedel; svenska; läsförståelse; lässtrategier; innehållsanalys; socialt samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna läromedelsstudie var att undersöka samt bidra med ökad kunskap om hur arbetet med läsförståelse behandlas i två läromedel i svenska för årskurs 3. De två läromedlen som analyserades var Livet i Bokstavslandet och Nyckeln till skatten. LÄS MER