Sökning: "lärarens roll för samtal"

Visar resultat 21 - 25 av 80 uppsatser innehållade orden lärarens roll för samtal.

  1. 21. Matematikundervisning i en kommunikativ miljö : En systematisk litteraturstudie om förhållandet mellan en kommunikativ klassrumsmiljö och elevens matematiska lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ivana Filipovic; Marta Krzyzanowska; [2020]
    Nyckelord :Språk; kommunikation; interaktion; matematik; matematikundervisning; grundskola; lärande; matematiskt språk och resonemang.;

    Sammanfattning : Detta är en systematisk litteraturstudie vars syfte är att problematisera förhållandet mellan en kommunikativ klassrumsmiljö och elevens matematiska lärande. I studien undersöks även hur vi, lärare kan forma undervisningen för att möjliggöra ett kommunikativt samspel i ämnet matematik där eleven får föra och följa matematiska resonemang i en kommunikativ klassrumsmiljö. LÄS MER

  2. 22. Utvecklingssamtal - ett prioriterat samtal? : En kvalitativ studie om vårdnadshavares uppfattningar av utvecklingssamtal

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Annika Johansson; Linda Landén; [2019]
    Nyckelord :utvecklingssamtal; vårdnadshavare; sociokulturell teori; elevledda utvecklingssamtal; bedömning; IUP; läroplan; elevinflytande; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vårdnadshavares uppfattningar av utvecklingssamtal. Studiens frågeställningar är: Vilka förväntningar har vårdnadshavare på utvecklingssamtal? och Hur beskriver vårdnadshavare utvecklingssamtal? Som teoretisk utgångspunkt har ett sociokulturellt perspektiv använts. LÄS MER

  3. 23. Fint&Fult : En undersökning av hur estetiska omdömen kan argumenteras för rationellt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Jessica Isaksson; [2019]
    Nyckelord :Estetik; argumentation; rationell; Fint; Fult;

    Sammanfattning : Hur kan estetiska omdömen diskuteras rationellt?    Syftet med undersökningen är att uppmärksamma att estetiska värdefrågor faktisk spelar roll i skolan på många nivåer som vid bedömningar, kanoniska urval, i diskussioner och sätt att behandla dessa måste hittas. Därför behöver förståelsen för de estetiska värdenas grund öka och i uppsatsen undersöks hur dessa värden kan argumenteras för rationellt. LÄS MER

  4. 24. Gynnas Läsförståelse och Läslust hos elever med Lässvårigheter av högläsning med strukturerade boksamtal? : En träningsstudie i åk 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Maria Landström; Eva-Charlotte Berntsson; [2019]
    Nyckelord :Högläsning; Läsförståelse; Läslust; Läsförståelsesvårigheter; Lässtrategier; Strukturerade boksamtal; Träningsstudie;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka hur lärarens högläsning med strukturerade boksamtal i liten grupp gynnade läsförståelse och läslust framförallt hos elever med läsförståelsesvårigheter. Träningsstudien genomfördes på två olika skolor och i studien deltog 12 elever i åk 2 med varierad läsförmåga. LÄS MER

  5. 25. ”Hur tänker du?” Om klassrumskommunikation mellan lärare och elever : En studie med fokus på kommunikationsmönster och frågornas roll i klassrumskommunikationen.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mariam Hamid; [2019]
    Nyckelord :kommunikation; klassrumskommunikation; IRE; IRU; öppna frågor; slutna frågor;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker klassrumskommunikation som förekommer mellan lärare och elever. Fokusområden i studien är kommunikationsmönster i undervisningen och frågornas roll. LÄS MER