Sökning: "lärarens status"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden lärarens status.

  1. 1. Lärarens uppfattningar och kunskaper om matematikångest.En surveyundersökning om hur stor andel av F-6 lärarna, som ser de tidiga tecknen vilka kan leda till matematikångest hos eleverna.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Katarina Cronholm; Christina Myresten; [2023-02-22]
    Nyckelord :matematikångest; tidiga tecken på matematikångest; lärare F-6; matematiklärare;

    Sammanfattning : Matematikångest är en negativ känsla som uppstår i olika matematiska situationer vilket påverkar individen på olika sätt. Känslor i form av oro, rädsla, spänningar och ångest påverkar individens förmåga att hantera siffror och lösa matematiska problem negativt både i det vardagliga livet och i skolan. LÄS MER

  2. 2. Elevers matematikprestationer ur ett socioekonomiskt perspektiv : En litteraturstudie om socioekonomisk status påverkan på grundskoleelevers matematikprestationer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Thor Hökson; Josefin Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Socioekonomisk status; prestation; motivation; matematik; grundskolan;

    Sammanfattning : Sverige strävar efter ett rättvist och jämlikt skolsystem, samtidigt kräver samhällsutvecklingen matematiskt kunnande inom allt fler områden. Trots att matematikkunskaper har en stor betydelse i samhället visar sig svenska elever i grundskolan prestera under den genomsnittliga skalan i matematik. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling i skolor i socioeknomisk utsatta områden : Language Development in Schools in Socio-Economically ExposedAreas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Asmaa Ali; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Skolor i socioekonomiskt utsatta områden stöter på mång svårigheter gällande elevernas lärande och kunskapsutveckling. Det har länge lagt märke till att elevernas språkförmåga brister till skillnad från andra skolor som inte befinner sig i utsatta områden. LÄS MER

  4. 4. Trumundervisning på gymnasiet : En studie av hur gymnasielärare arbetar med kursen ’Instrument eller Sång 1’ utifrån instrumentet trummor

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Joakim Sandén; [2022]
    Nyckelord :gymnasiet; musik; trummor; lärarens perspektiv; trumundervisning; instrument och sång; estetiska programmet;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar trumlärares arbete inom kursen ’Instrument och sång 1’ på gymnasiet med inriktning trummor. Studien berör musikämnet då kursen är en del av ämnet musik i gymnasieskolan. LÄS MER

  5. 5. Att testa sig fram : En vetenskaplig essä om modersmålslärarens roll i klassrummet i en digitaliserad värld

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Voropai Olga; [2021]
    Nyckelord :mother tongue teaching; practical knowledge; authority; digitization; modersmålsundervisning; praktisk kunskap; auktoritet; digitalisering;

    Sammanfattning : In this scientific essay I am describing and analysing the digital challenges in the classroom which lead to situations where the students take the role of a teacher leading to a situation which may challenge the teacher's authority. By implementing theories about teaching and practical knowledge I am evaluating the meaning of the teachers role in the nowadays more digital classroom from the perspective of a mothers tongue teacher, doing so by  evaluating my own experiences and through interviews with other teachers and reflections of existing research literature. LÄS MER