Sökning: "lärarens syn på högläsning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden lärarens syn på högläsning.

  1. 1. Högläsningens förtjänster och dess utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Johanna Lindgren; Linda Billstrand; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; läsande förebilder;

    Sammanfattning : Att lyssna till en berättelse är en språklig aktivitet som barn ofta möter tidigt i livet. Även om högläsning som begrepp inte nämns i styrdokument eller kursplaner i svenska för årskurs 1–3, framgår vikten av att möta berättelser tydligt i det centrala innehållets delområden “läsa och skriva” och ”tala, lyssna och samtala”. LÄS MER

  2. 2. Samtalets betydelse för elevers språkutveckling : En kvalitativ studie om lärarens syn på arbetet med högläsning och dialogisk högläsning i grundskolan F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sarah Nikfam; [2023]
    Nyckelord :read aloud; dialogic reading; language development; qualitative method; sociocultural perspective; högläsning; dialogisk högläsning; språkutveckling; kvalitativ metod; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärare beskriver högläsning och dialogisk högläsning i klassrummet och hur de anser att det kan påverka elevers språkutveckling. Syftet är även att ta reda på hur lärare arbetar med högläsning och dialogisk högläsning samt dess möjligheter och utmaningar. LÄS MER

  3. 3. Dialogisk högläsning : Yngre elevers läsförståelse, läsintresse och lärarens åsikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Wallrin; Eloise Sellén; [2022]
    Nyckelord :Dialogisk högläsning; läsförståelse; läsintresse; läsmotivation; lärarens åsikt; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen innefattar hur dialogisk högläsning påverkar yngre elevers läsförståelse och läsintresse i svenskundervisningen i årskurs F-3. Uppsatsen belyser även lärarens syn på dialogisk högläsning i svenskundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteratur som didaktiskt verktyg i modersmålsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maha Abou Assaf; Tamador Almahmi; [2022]
    Nyckelord :didaktiskt verktyg; efferent läsning; estetisk läsning; föreställningsvärldar; modersmålsundervisning; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Studien syftar till att utforska några lärares syn på användningen av skönlitteratur som didaktiskt verktyg i modersmålsundervisning. Syftet med modersmålsundervisning är enligt Skolverket att elever ska ges möjlighet att utveckla sin identitet och sitt språk, men också skapa en djupare förståelse för sin omvärld. LÄS MER

  5. 5. Lärares och elevers syn på boksamtal och läslust

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Julia Egvärn; Neda Antic; [2022]
    Nyckelord :Boksamtal; läslust; läsmotivation; läsintresse; skönlitteratur; språkutveckling; textsamtal;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka vad lärare anser är viktiga aspekter av boksamtal och dess påverkan på elevers läslust. Frågeställningarna som besvaras är: Vad beskriver lärare är viktiga aspekter av boksamtal som de menar påverkar elevernas språkutveckling på olika sätt? och hur beskriver elever att deras läslust påverkas av boksamtal? Inledningsvis presenteras de anledningar som lett till att vi valt att göra denna studie, samt styrdokumentens relation till vårt syfte. LÄS MER