Sökning: "lärarens värld - och elevens"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden lärarens värld - och elevens.

  1. 1. En helt ny värld kan öppnas upp : lärares upplevelser av högläsningens didaktiska funktion

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Cassandra Karlsson; Eva-Lena Shakrah; [2020]
    Nyckelord :Didaktisk funktion; högläsning; livsvärldsfenomenologi; literacy; lärarens upplevelser; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka lärares upplevelser av högläsning och högläsningens didaktiska funktion i F-3. Vi har utgått från ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv och använt oss av semistrukturerade intervjuer för att få inblick i olika lågstadielärares upplevelser av högläsning och av vad den har för påverkan på undervisningen. LÄS MER

  2. 2. ÖST MÖTER VÄST En kvalitativ studie om kinesiska invandrarföräldrars förväntningar på svenska skolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Ching-Pei Chen; Zhenzhen Fang; [2019-05-07]
    Nyckelord :Kinesiska invandrarföräldrar; förväntningar; symbolisk interaktionism; interkulturell kompetens; konfucianism;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta examensarbete var att undersöka och analysera kinesiska invandrarföräldrars förväntningar och förtroende för den svenska skolan. Teori: Symbolisk interaktionism används som ett analysredskap att hjälpa oss att förstå och förklara mänkliga beteende och känslor. LÄS MER

  3. 3. Ängslan inför att tala : i engelskundervisningens kommunikativa värld

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Thérese Jonsson Berg; [2019]
    Nyckelord :talängslan communication apprehension ; språkängslan foreign language anxiety ;

    Sammanfattning : Sammanfattning Engelskundervisningen i dagens grundskolor ska vara kommunikativ, det vill säga att kommunikation och interaktion ligger till grund för elevernas språkutveckling. En sådan undervisning kan vara extra utmanande för elever med ängslan inför att tala. LÄS MER

  4. 4. Lärares ledarskapsstilar : En kvantitativ studie om elevers attityd till lärares ledarskapsstilar i relation till elevers och lärares kön

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Kim Fredriksson; Julia Petersson; [2016]
    Nyckelord :Auktoritärt och demokratiskt ledarskap; ledarskapsstil; lärare; elever; attityd; genus; könsskillnader;

    Sammanfattning : Ledarskapsstilar och dess relation till kön har varit ett forskningsfält i många decennier. Oftast har det ansetts att män intar en auktoritär ledarroll medan kvinnor intar en demokratisk. På senare tid har dock följaren blivit mer uppmärksammad och i föreliggande studie kommer följarens relation till ledarroller och kön studeras. LÄS MER

  5. 5. Problemlösning i matematik för elever i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jennifer Holmsved; [2016]
    Nyckelord :Matematik; problemlösning; undervisning; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att få ökad kunskap om hur lärare i förskoleklass kan använda problemlösning i matematik i sin undervisning. Syftet konkretiseras i följande frågeställning: hur kan lärare använda problemlösning i matematik i sin undervisning för elever i förskoleklass? Arbetets frågeställning har besvarats genom att systematiskt söka efter forskning som kan besvara frågeställningen. LÄS MER