Sökning: "lärarens val av litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden lärarens val av litteratur.

  1. 1. Lättläst skönlitteratur – en nödvändig anpassning eller en fördummande förenkling? : En studie om högstadielärares förhållande till utveckling av läsförståelse genom lättläst skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ella Eriksson; Pauline Särg; [2023]
    Nyckelord :Lättläst skönlitteratur; didaktik; läsförståelse; språkutveckling; läslust;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lärares förhållande till och användning av lättläst skönlitteratur i ämnet Svenska i årskurs 7–9. Studien är genomförd via enkäter på internet, med frågor som innehåller skattningsfrågor och frågor med öppna svar. Svaren i enkäten har analyserats utifrån en abduktiv analysmetod. LÄS MER

  2. 2. “[…] det skiter jag i. Du ska lära dig läsa och skrivaoch tala och så vidare […]” : Svensklärares texturval i litteraturundervisningen på högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Eriksmark; Erica Furstedt Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Skönlitteratur; undervisning; texturval; ämneslärare; svenska; motiv;

    Sammanfattning : Forskning om lärares resonemang om och val av skönlitteratur påvisar att en rad olika faktorer spelar in då lärare bestämmer vad för skönlitteratur som ska läsas i deras klassrum. Det handlar bland annat om faktorer som skolkultur, lärarens egna erfarenheter, elevgruppen, tillgång på litteratur, kollegor och inte minst, läroplanerna. LÄS MER

  3. 3. Att tala eller att samtala, det är frågan : En kvalitativ studie om hur språkinlärningsstrategier och läromedel främjar elevernas tilltro till sin egen förmåga att kommunicera på engelska i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lina Eklund; Johanna Gottberg; [2022]
    Nyckelord :engelskundervisning; årskurs 4–6; språkfrämjande strategier; läromedel; tilltro; självförtroende; didaktiska val; interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilka metoder och strategier de deltagande lärarna använde för att främja elevernas tilltro till sin egen förmåga att kommunicera på engelska. Vi undersökte också de deltagande lärarnas syn på hur läromedlet Magic! bidrog till samma syfte. LÄS MER

  4. 4. Lärares val av arbetssätt kopplat till det centrala innehållet i matematik på lågstadiet en enkätundersökning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sebastian Hall Ling; Simon Lundqvist; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Hjälpmedel; Läromedel;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie är en enkätundersökning genomförd i en mellanstor kommun i Sverige år 2021. Studiens syfte har varit att ta reda på hur lärare på lågstadiet arbetar inom de olika matematiska områden som beskrivs i det centrala innehållet i lgr 11. LÄS MER

  5. 5. EN DÖRR SOM ÖPPNAS ELLER EN DÖRR SOM STÄNGS? : En intervjustudie om undervisningen i svenska kan främja gymnasieelevers intresse för skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :André Lundström; [2021]
    Nyckelord :gymnasieskola; skönlitteratur; läsintresse; semistrukturerad intervju; meningskoncentration;

    Sammanfattning : Skönlitteraturen kan sägas vara central i svenskundervisningen i gymnasieskolan eftersom nuvarande läroplan (Gy 11) tilldelar litteraturundervisningen en tredjedel av svenskämnets utvecklingsmål. För att uppnå de mål som styrdokumenten fastställer är ett intresse hos eleverna för att läsa skönlitteratur grundläggande. LÄS MER