Sökning: "lärares ämneskompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden lärares ämneskompetens.

  1. 1. Bedömningsverktyget LegiLexi : En kvantitativ studie om lärares användning av bedömningsverktyget LegiLexi som stöd för bedömning och fortsatt undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Samuelsson; Marita Wallin; [2023]
    Nyckelord :LegiLexi; framåtsyftande bedömning; läsutveckling; kollegialt samarbete; speciallärares roll;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om lärare är hjälpta av bedömningsverktyget LegiLexi i bedömning av elevernas läsutveckling och hur resultaten används i den kommande undervisningen. Syftet var också att undersöka speciallärarens roll i bedömningsarbetet och vid planering av fortsatt undervisning med ambitionen att vi tillsammans med skolans personal kan bidra till elevernas läsutveckling. LÄS MER

  2. 2. Lärares roll i utforskande samtal : En litteraturstudie om utforskande helklassamtal i matematik i årskurs 4–6

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Kevin Söderqvist; Fanny Landgren; [2022]
    Nyckelord :Lärares roll; utforskande helklassamtal; matematik; matematikdidaktik;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete handlar om kritiska aspekter för matematiska utforskande samtal i helklass kopplade till vad som kännetecknar lärares roll i aktiviteten. Ämnet anses viktigt att undersöka eftersom granskningar i grundskolans årskurs 4–6 visar att matematikundervisningen inte är tillräckligt varierad och att det matematiska samtalet får för lite utrymme i förhållande till tyst enskilt arbete. LÄS MER

  3. 3. Undervisning med digitala verktyg på fritidshemmet : Lärarperspektiv på kompetenser och didaktiska val

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Simon Hansson; Robin Hultman; [2022]
    Nyckelord :lärarkompetenser; T-PACK; IKT; didaktik; digitala verktyg; fritidslärare;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskaper om vilka lärarkompetenser som fritidslärare uttrycker som viktiga i samband med användningen av digitala verktyg och om hur fritidslärare resonerar kring användandet av digitala verktyg på fritidshemmet. Studiens teoretiska utgångspunkter har baserats på T-PACK-modellen och utifrån det didaktiska perspektivet. LÄS MER

  4. 4. Var är labbet? : Fysik och kemi på förskolans transformeringsarena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Harri Silva; Susanna Orloff; [2021]
    Nyckelord :Begynnande naturvetenskap; fysik; kemi; förskola; ämneskompetens; läroplansteori; ramfaktorer;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi barnskötares och förskollärares upplevelser av sina förutsättningar inför undervisning i de naturvetenskapliga ämnena fysik och kemi i förskolan ur ett läroplansteoretiskt perspektiv med fokus på transformeringsarenan. Vi har genomfört två undersökningar i form av åtta semistrukturerade kvalitativa intervjuer med barnskötare och förskollärare som arbetar i förskolor i Storstockholmsområdet. LÄS MER

  5. 5. ”Let´s talk about sex” - But how? : Lärares beskrivningar kring val av arbetssätt inom sex- och samlevnadsundervisning kopplat till hur känsligt ämnet är

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Catharina Jacobsson; [2021]
    Nyckelord :Sex and cohabitation; sex and cohabitation education; methods; working methods; sensitive subjects; teaching; high school; biology; science; didactics.; Sex och samlevnad; sex- och samlevnadsundervisning; metoder; arbetssätt; känsliga ämnen; undervisning; gymnasiet gymnasium; biologi; naturkunskap; didaktik.;

    Sammanfattning : Skolinspektionen menar att alla elever har rätt till att få sex- och samlevnadsundervisning. Den syftar till att stärka självkänslan hos eleverna och bidra till att de kan ta ansvarsfulla och medvetna beslut rörande sexualitet, relationer och hälsa. LÄS MER