Sökning: "lärares ansvar för elevernas språkutveckling"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden lärares ansvar för elevernas språkutveckling.

  1. 1. Nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling - allas ansvar, ingens ansvar?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Johanne Ahlsén Mörlin; Fanny Jonsson; Shpend Rukiqi; [2021-04-14]
    Nyckelord :nyanlända elever; högstadiet; språkutvecklande arbetssätt; organisation; lärares uppfattningar; specialpedagogik; stödåtgärder;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har tagit emot ett stort antal nyanlända elever de senaste åren. Krav ställs på kommuner och skolan att skapa goda förutsättningar för de nyanlända elevernas utbildning. Forskning visar hur nära språk- och kunskapsutveckling hänger ihop (Gibbons, 2018; Cummins, 2017; Svensson, 2018). LÄS MER

  2. 2. Nästa år jag ska få G i svenska - en intervjustudie med andraspråkselever på gymnasiet

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Berit Nordquist; [2011]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; gymnasieelever; interferens; interaktion; läsförståelse; persiska;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien var att undersöka tre andraspråkselevers situation på gymnasiet. De tre eleverna kommer från Afghanistan, och deras hemspråk dari är en dialekt av persiskan. En fråga var huruvida interferens från hemspråket kunde märkas i elevernas skriftliga och muntliga svenska. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande ämnesundervisning i ett flerspråkigt klassrum : En fallstudie av en lärares sätt att organisera sin undervisning och dennas uppfattning om faktorer som bidrar till att möjliggöra arbetet.

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling

    Författare :Märit Karlsson; Maija Salo; [2009]
    Nyckelord :Förstaspråk; andraspråk; flerspråkighet; språkutveckling; modersmål; interaktion; kontextualisering; skolframgång; språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Med stöd i de nuvarande styrdokumenten finns möjlighet att organisera undervisning som i högre utsträckning skulle gynna flerspråkiga elevers skolframgång. Att ett stort antal elever med annat modersmål än svenska lämnar grundskolan med ofullständiga betyg är ett tecken på att dessa möjligheter inte utnyttjas. LÄS MER

  4. 4. "Orden är nyckeln till det nya språket". Fem lärares upplevelser av att undervisa elever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Linda Andersson; Lina Hagberg Lindström; [2008]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; språkutveckling; andraspråksutveckling; undervisning; modersmål; föräldrasamverkan;

    Sammanfattning : BAKGRUND:I bakgrunden beskrivs språket och dess roll i människans liv. Läsaren ges en inblick i hurförstaspråk - och andraspråksinlärning sker samt vad som skiljer dessa åt. Ur ett pedagogisktperspektiv beskrivs skolans roll och ansvar för att hjälpa elever att utveckla ett fungerandeandraspråk. LÄS MER