Sökning: "lärares användning"

Visar resultat 1 - 5 av 375 uppsatser innehållade orden lärares användning.

  1. 1. Bråk behöver inte vara svårt – En kvalitativ intervjustudie kring lärares användning av laborativa material i bråkundervisningen.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jenny Andersson; [2019-07-02]
    Nyckelord :matematikundervisning; laborativt material; laborativt arbetssätt; bråk; addition och subtraktion av bråk; konkret; abstrakt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till kunskap om, och belysa hur det går att använda laborativa material vid undervisning om addition och subtraktion av bråk. Frågeställningarna som studien har som uppgift att besvara är följande: Vilka laborativa material använder matematiklärare vid undervisning om addition och subtraktion av bråk, hur och i vilken utsträckning menar lärarna att de används i undervisningen? Varför väljer matematiklärare att använda laborativt material vid undervisning om addition och subtraktion av bråk? I studien har empiri samlats in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Lärares användning av kommunikativa drag i svensk matematikundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Moa Palm Svensson; [2019-07-01]
    Nyckelord :math-talk; mathematic; communication; teaching; questions;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på hur lärare i årskurs 1-3 använder sig av kommuni- kativa drag för att skapa matematiska samtal där elevernas lärande och utveckling av matema- tiskt tänkande står i fokus. Det med fokus på lärarens orkestrering med hjälp av frågeställ- ningar samt uppmaning till att tänka tyst. LÄS MER

  3. 3. Laborativa material i undervisningen ur lågstadielärares perspektiv.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Amela Sacic; [2019-07-01]
    Nyckelord :Manipulative materials; teaching mathematics; laborativa material; konkretisering;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om lågstadielärares syn på laborativa material i matematikundervis- ningen. Syftet är att undersöka lärarens syn på användandet av laborativa material samt hur lärarna beskriver sitt arbetssätt med laborativa material i matematikundervisningen. Det för att synliggöra olika verktyg som finns till som hjälpmedel. LÄS MER

  4. 4. Lärares användning av laborativt material

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Nadia Sebraoui; [2019-07-01]
    Nyckelord :Laborativt material; användning;

    Sammanfattning : Forskning visar att användningen av laborativt material inte alltid gynnar elevers lärande inom matematikämnet och kan istället vara en distraktion. Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare använder sig av laborativt material i sin matematikundervisning samt hur de motiverar sitt användande. LÄS MER

  5. 5. ”Hitta språket” i förskoleklass Lärares erfarenheter av Skolverkets kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Anna-Lena Wahldén; Jessica Rengsvik; [2019]
    Nyckelord :förskoleklass; Hitta språket ; kartläggningsmaterial; språklig medvetenhet; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning Rengsvik, Jessica och Wahldén, Anna-Lena (2019), ”Hitta språket” i förskoleklass - Lärares erfarenheter av Skolverkets kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER