Sökning: "lärares användning"

Visar resultat 16 - 20 av 688 uppsatser innehållade orden lärares användning.

  1. 16. Cyberbullying i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Cristian Lepadatu; Gina El Nahass; Alexander Goitom Fessaha; [2023-10-23]
    Nyckelord :Lärare i fritidshem; fritidsverksamhet; cyberbullying; kränkande behandling; digitala verktyg och arbetssätt att motverka cyberbullying.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om fenomenet cyberbullying och vilka potentiella arbetssätt som finns för att motverka dess uppkomst i fritidshemmet. Anledning till att denna studie genomfördes grundar sig i personliga erfarenheter med cyberbullying. LÄS MER

  2. 17. 30 bildlärarutbildares syn på användning av läromedel i bildämnet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Catarina Börjesson; Annika Broman; [2023-07-05]
    Nyckelord :läromedel; förlagsproducerat läromedel; egenproducerat läromedel; lärobok; läromedelsforskning; bildämnet; bildundervisning; medierande verktyg; stöttning; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att utveckla kunskap om vad lärarutbildare med inriktning mot bild anser om att använda läromedel i bildämnet i årskurs 7–9. Syftet besvaras genom tre frågeställningar. LÄS MER

  3. 18. Digitala verktyg och programmering i matematikundervisning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Alexander Cole; [2023-04-19]
    Nyckelord :Digitala verktyg; matematik; programmering; matematiklärare; ;

    Sammanfattning : Skolans digitalisering har medfört en hel del förändringar i hur matematikundervisning bedrivs. En stor förändring kan ses i det faktum att matematiklektioner nu för tiden ofta innehåller moment där digitala verktyg används. LÄS MER

  4. 19. Språkstörning inom Matematiken : Matematiklärarens strategier för att inkluderaelever med språkstörning i högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mohammad Al Kabra; Arash Farhadi; [2023]
    Nyckelord :Language impairment; problem solving; mathematics; sociocultural perspective; Språkstörning; problemlösning; matematik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Elever med språkstörning kan ha svårt att tillgodogöra sig matematikundervisningen, vilket kan påverka deras kunskapsutveckling och möjlighet att nå de fastställda kunskapskriterierna. Därför är det nödvändigt att undersöka hur språkstörning kan påverka elevernas matematikinlärning och vilka metoder som finns för att inkludera dessa elever i undervisningen. LÄS MER

  5. 20. Samhällskunskapsundervisning och nationalism : En studie om fyra lärares erfarenheter, begrepps­användning och didaktiska överväganden i undervisning om nationalism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Sebastian Ridderskans; [2023]
    Nyckelord :nationalism; naturalized axioms; civics; citizen education; social science; social studies; second order concepts of Social Science; common-sense notions; nationalism; naturaliserade axiomer; samhällskunskap; samhällskunskapsundervisning; samhällsvetenskapligt ämneskunnande; sunt förnufts-uppfattningar;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur fyra gymnasielärare i samhällskunskap reflekterar över nationalism i deras undervisning. Fenomenet nationalism går att förstå som ett såväl snävt som brett begrepp och i denna studie intervjuas lärarna om hur de upplever att nationalism förekommer i deras undervisning som kunskap, perspektiv, fenomen och didaktisk utmaning. LÄS MER