Sökning: "lärares autonomi"

Visar resultat 11 - 15 av 67 uppsatser innehållade orden lärares autonomi.

  1. 11. Specialpedagogers praktiska arbete i skola och förskola : En kvalitativ analys av uppfattningar om yrkesrollen, förväntade och faktiska arbetsuppgifter

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Minela Nuhic; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; specialpedagog; praktiska och förväntade arbetsuppgifter;

    Sammanfattning : Otydliga uppdragsbeskrivningar för specialpedagoger bidrar till ökad stressnivå och arbetsbelastning, det leder också till minskad motivation och vilja till att stanna inom yrkesrollen. Specialpedagogens uppdrag benämns heller inte i styrdokument, detta har resulterat i att yrkesrollen ofta blandas ihop med speciallärare och innebär att de utför arbetsuppgifter som inte anses ingå i uppdraget eller rollen för en specialpedagog. LÄS MER

  2. 12. ”Utan motivation är det svårt att komma framåt” : En studie om läsfrämjande arbete i årskurs 4–6 på Åland

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Mia Grönlund; Amanda Widberg; [2023]
    Nyckelord :läsmotivation; läsintresse; läsutveckling; läsfrämjande; läsmängd; lärarens roll; självbestämmandeteorin; inre motivation; sociokulturellt perspektiv; mellanstadiet; årskurs 4–6; arbetssätt; arbetsmetoder; påverkansfaktorer; läsundervisning.;

    Sammanfattning : Vi har i denna forskningsstudie undersökt påverkansfaktorer och arbetssätt för läsmotivation och läsutveckling i årskurs 4–6 på Åland. Detta har vi gjort genom att utföra en undersökning ur både lärar- och elevperspektiv via en metodkombination av kvalitativ intervju och kvantitativ enkät. LÄS MER

  3. 13. Kvalitetsbedömning av välfärd: en balansakt mellan kontroll och tillit : En kvalitativ innehållsanalys av förändringar inom Skolinspektionens kvalitetsgranskning - och hur de kan komma att påverka lärares professionella autonomi

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Julia Danasten; [2023]
    Nyckelord :Professionell autonomi; Skolinspektionen; Tillsyn; Offentlig granskning; Kvalitetsgranskning; Tillitsdelegationen; New Public Management;

    Sammanfattning : Since New Public Management's alteration of the public administration during the 1980s and 1990s, the role of the state has shifted from producing the welfare services itself to instead taking a regulatory position. The shift towards an increasingly decentralized welfare has resulted in an increasingly extensive public audit, and a contradiction within the public administration has been made visible: the relationship between control and trust. LÄS MER

  4. 14. Hållbart lärararbete ur ett rektorsperspektiv

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alicia Fritz; Louise Strömgren; [2023]
    Nyckelord :Hållbart lärararbete; ansvar; förskollärares arbetsmiljö; KASAM; egenmakt; autonomi; professionellt ansvar och riskfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att bidra med kunskap om hur rektorer ser på ett hållbart lärararbete. I fokus står rektorernas uppfattning om vad som är betydelsefullt för att förskollärarnas arbete ska bli hållbart samt förståelse kring vems ansvar förskollärarens arbetsmiljö är. LÄS MER

  5. 15. Formandet av ett aktivt medborgarskap i skolan : En litteraturstudie i fokus mot att se behovet av undervisning som begeistrar, tillhandahåller reella förändringsmöjligheter och skapar elever redo för samhällsengagemang.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Ruben Länne; [2022]
    Nyckelord :Democracy; Student; Political trust; Critical pedagogy;

    Sammanfattning : Inom utbildningsväsendet återkommer att stipulera, reglera, föra in klausuler och skapa ramverk för hur lärare kan anamma skolverkets riktlinjer inom de skolämnen som eleverna ämnar studera. Allt som oftast fylls kurser inom såväl universitet som grundläggande utbildningar till en bredd som inte tillåter ämnesöverskridande arbete. LÄS MER