Sökning: "lärares dubbla uppdrag"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden lärares dubbla uppdrag.

  1. 1. Det dubbla uppdraget i litteraturundervisningen: : En kunskapsöversikt om litteraturundervisningens potential för att utveckla demokratiska värderingar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Tufvesson; Matilda Sjöberg; [2024]
    Nyckelord :demokratiska värderingar; dubbla uppdraget; litteraturdidaktik; litteraturundervisning; personlig utveckl;

    Sammanfattning : Skolan ska främja elevers kunskapsutveckling men har även en fostrande roll vilket ofta benämns som det dubbla uppdraget. Detta uppdrag som lärare står inför är komplext, och dessutom påverkas lärares didaktiska val även av tidsbegränsningar samt krav på mätbarhet. LÄS MER

  2. 2. Våld i lärar-elevrelationen : En intervjustudie om mellanstadielärares upplevda konsekvenser av elevers våld mot lärare och lärares utsatthet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Niclas Gilljam Svahn; [2022]
    Nyckelord :elevers våld mot lärare; lärares utsatthet; skolvåld; lärares dubbla uppdrag; lärar-elevrelation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur mellanstadielärare upplever att elevers våld mot lärare och lärares utsatthet inverkar på deras yrkesutövande. En kvalitativ forskningsmetod i form av semistrukturerade intervjuer har använts för att besvara forskningsfrågorna. LÄS MER

  3. 3. "Genom bokens värld når man dem ändå på ett väldigt fint sätt kan jag uppleva" : - En intervjustudie om sex grundskollärares syn på skönlitteratur och värdegrundsuppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linnea Ramberg; Emmy Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Fiction; values education; empathy; compassion; teachers in Swedish; teachers’ double commission; narrative imagination; envisioning worlds; Skönlitteratur; värdegrundsarbete; empati; medmänsklighet; svensklärare; lärares dubbla uppdrag; narrativ fantasi; föreställningsvärldar;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vad verksamma svensklärare i årskurserna 4– 6 har för uppfattningar om hur värdegrunden kan integreras i arbetet med skönlitteratur och vilken betydelse det kan ha för elever. Det empiriska materialet består av sex kvalitativa intervjuer som har analyserats för att få en djupgående inblick i hur lärarna ser på integrationen av undervisningsuppdragen. LÄS MER

  4. 4. Att öppna dörrar till det dubbla uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Andersson; Frida Östberg; [2020]
    Nyckelord :identitet; inkludering; lärare; mångfald; normbrytande; skolans uppdrag;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att redogöra för skönlitteraturens funktion när eleverna utvecklar identitet, demokratiska värderingar och empati. På så vis vill vi bidra till ökad förståelse för varför det är viktigt att erbjuda normbrytande skönlitteratur samt hur detta står i relation till skolans uppdrag. LÄS MER

  5. 5. Hur kan undervisning i förskolan utformas och anpassas för att inkludera alla barn? : Pedagogers erfarenheter av ett dubbelt uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sophia Gustavsson; Maria Bergstén; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; undervisning; inkluderande undervisning; barn i behov av stöd; utökat undervisningsuppdrag; pedagogiskt förhållningssätt; specialpedagogisk kompetens; Bronfenbrenners ekologiska systemteori; institutionella logiker; verksamhetsdomän;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur förskolans pedagoger kan arbeta för att utforma en inkluderande undervisning för alla barn, både barn med behov och barn med särskilda behov, samt vilka förhållningssätt och stödfunktioner som uttrycks som värdefulla för att kunna möta enskilda barns behov och inkludera dem i undervisningen. För att ta reda på detta har vi genomfört kvalitativa och semistrukturerade gruppintervjuer samt individuella intervjuer på fyra olika förskolor. LÄS MER