Sökning: "lärares egenskaper"
Visar resultat 21 - 25 av 134 uppsatser innehållade orden lärares egenskaper.
21. Beskyddande pojkar och sårbara flickor, eller? : En genus- och jämställdhetsanalys av två femårsavdelningars barnlitteratur.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap kring hur genus och jämställdhet framträder i den barnlitteratur som erbjuds i förskolan. Studien undersöker därför hur representationen samt porträtteringen av kvinnliga respektive manliga huvudkaraktärer ser ut i de böcker som erbjuds barnen på två svenska förskolors femårsavdelningar. LÄS MER
22. Lärares digitala kunskapsbas (TPACK) och kompetensutveckling : En studie av läs- och skrivundervisningen i F –3 i en verksamhet med goda digitala grundförutsättningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : There are big differences when it comes to access to digital teaching resources between Swedish school units. Previous research indicates that the digital resources that are available in schools are not always integrated into the teaching practice. LÄS MER
23. Emotionella kvinnor och aggressiva män : En kvalitativ och kvantitativ textanalys av sex läseböcker för årskurs 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med undersökningen är att utifrån ett genusperspektiv undersöka hur genusmönster konstrueras och har konstruerats, samt analysera vilka genusnormer som funnits och fortfarande finns i sex svenska läseböcker från 1960- och 1970- och 2000-talet. Detta för att bidra med kunskap kring hur genusmönster och genusnormer har förändrats över tid och för att göra läraren medveten om vilken syn på genusmönster och genusnormer de analyserade läseböckerna kan förmedla till eleverna. LÄS MER
24. Lärarens relationskompetens och dess betydelse för elevers utveckling : En kvalitativ intervjustudie med ämneslärare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lärares relationskompetens och dess betydelse för elevers utveckling. Studien har undersökt vad som utmärker förtroendefulla relationer mellan lärare och elever, hur lärare upplever att lärare och elev relationen inverkar på elevers utveckling samt vilka relationer till eleven läraren kan identifiera i sin yrkesroll. LÄS MER
25. Att gå emot: En kvalitativ studie om elever vars instrumentval utmanar könsstereotypa föreställningar
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Föreliggande kvalitativa studie syftar till att skapa ökad kunskap kring elevers instrumentval, med ett specifikt fokus på elever som gjort ovanliga val i relation till könsstereotypa föreställningar om musikinstrument. Den syftar också till att ge kunskap kring hur denna grupp elever beskriver sina erfarenheter av musikundervisning på gymnasiet. LÄS MER